Hyundai heeft feest gevierd in zijn fabriek in het Zuid-Koreaanse Ulsan. Daar rolde de 100.000.001ste auto van het merk van de band. Allicht niet geheel toevallig een elektrische Ioniq 5, die werd meteen ook geleverd aan de klant die hem had besteld.
Hyundai had zowat 57 jaar nodig om 100 miljoen wagens te produceren, dat maakt van de Zuid-Koreaanse reus ook een van de snelst groeiende bedrijven uit de hele autogeschiedenis. De fabriek in Ulsan wordt gezien als de geboorteplaats van de Zuid-Koreaanse auto-industrie. Ze heeft een jaarcapaciteit van zowat 1,6 miljoen exemplaren, er werken dan ook een goede 75.000 mensen.
Aanvankelijk werd in Ulsan een variant van de Ford Cortina gebouwd, met de Pony werd in 1975 de eerste echte Hyundai en daarmee ook de allereerste Zuid-Koreaanse auto gelanceerd. Die was ontwikkeld onder leiding van een directeur van British Leyland, hij bracht ook vijf andere Britse ingenieurs mee. Giorgio Giugiaro, die ook de eerste Volkswagen Golf ontwierp, zorgde voor het design en de motoren werden door Mitsubishi geleverd. De landen van de Benelux waren bij de eerste naar waar de Pony werd uitgevoerd.
Vandaag telt Hyundai, dat ook voor 33,88 procent eigenaar is van Kia, met het sportieve N en natuurlijk ook het elektrische Ioniq verschillende subgamma’s. Met het nog niet in België verdeelde Genesis creëerde het ook zijn eigen en vooral in Noord-Amerika al heel populaire premiummerk. In 2013 werd de kaap van de 50 miljoen voertuigen bereikt, een goede 10 jaar later zijn het er dus al (meer dan) 100 miljoen. Sinds 2022 is Hyundai als merk dan ook wereldwijd nummer 3, achter Toyota en Volkswagen. Behalve in het eigen Zuid-Korea telt de constructeur ook fabrieken in Tsjechië, Turkije, India en de Verenigde Staten. Hij is actief in iets meer dan 200 landen en stelt in totaal zowat 120.000 mensen te werk.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853