Het Tesla van Donald Trump-vriend Elon Musk kreeg in januari toch wel rake klappen in verschillende Europese landen. Uit opiniepeilingen blijkt dat klanten ook afhaken omwille van de radicale politieke standpunten van de CEO.
Volgens data van New Automotive viel de Tesla-verkoop in het Verenigd Koninkrijk in januari bijna 12 procent lager uit dan in de eerste maand van 2024, terwijl die van elektrische auto’s er net wel naar een nieuw record klom. In Duitsland daalde de verkoop met maar liefst 60 procent, in Frankrijk met 63 procent, in Nederland met 42 procent en in de Scandinavische en toch EV-minnende landen Zweden en Noorwegen met respectievelijk 38 en 42 procent. Voor België zijn er nog geen echte verkoopcijfers bekend, die voor de inschrijvingen van nieuwe Tesla’s lieten in januari echter ook al een daling met 44,8 procent zien. Het merk kon zich hier dan ook nog maar net in de top 15 handhaven.
Analisten zien verschillende redenen voor de toch wel opmerkelijke daling van de Tesla-verkoop. Zo wijzen ze op de komst van nogal wat interessante modellen bij de concurrentie, terwijl de laatste echt volledig nieuwe Tesla al van 2020 dateert. Die Model Y werd recent wel flink opgewaardeerd, maar voor echte innovaties zorgde het merk al een tijdje niet meer. Of het zouden de vreemde Cybertruck en de zelfrijdende Cybercab moeten zijn, maar die laten zich in Europa (nog) niet bestellen.
Musk moeit zich ook steeds meer met de Europese politiek
Uit bevragingen in verschillende landen blijkt echter ook dat EV-kopers de modellen van het Amerikaanse merk links laten liggen omwille van de politieke keuzes die eigenaar en multimiljardair Elon Musk heeft gemaakt. Hij pompte vorig jaar zo’n 250 miljoen dollar in de campagne van presidentskandidaat Donald Trump en wist ook nog op andere manieren bij te dragen tot zijn (her)verkiezing. Zowel in Duitsland als in Groot-Brittannië moeide hij zich ondertussen ook met de nationale politiek, door zijn steun uit te spreken voor radicaal-rechtse partijen.
Een opiniepeiling van het Britse Electrifying.com gaf aan dat 59 procent van huidige en toekomstige eigenaars van een elektrische auto omwille de standpunten van Musk wellicht geen Tesla (meer) zouden kopen. In de Verenigde Staten is de terugval van de Tesla-verkoop vooralsnog minder groot. In Californië, met vorig jaar zowat 1,7 miljoen registraties de belangrijkste markt van alle 50 staten, was er al een daling met 12 procent. Tesla blijft het grootste EV-merk van de VS, maar het zag zijn wereldwijde verkoop in 2024 wel voor het eerst in zijn bestaan dalen in plaats van stijgen. Bij de constructeur wou men nog geen commentaar geven op de slechte cijfers van januari. Op de beurs blijft het Tesla-aandeel het ondertussen wel goed doen, vraag is hoelang dat nog blijft duren.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853