Nieuws

© Carlos Tavares

Het lijkt nu zeker, grote baas Carlos Tavares verlaat begin 2026 Stellantis

11 oktober 2024
Door Alain Devos

Het rommelt al een tijdje bij Stellantis. Het onder meer in ons land geïntroduceerde agentschapsmodel blijkt een klein of zelfs vrij groot fiasco, nog veel erger zijn conflicten met zowel dealers als vakbonden in onder meer Italië en de Verenigde Staten. Een contractverlenging voor CEO Carlos Tavares zit er dan ook niet meer in.

 

De in 2014 van Renault naar toen nog PSA ‘overgelopen’ Portugees Carlos Tavares maakte van de fusie met FCA en de creatie van Stellantis een groot succes. Hij toonde zich ook heel sterk in... besparingsrondes, wist met het niet echt goed draaiende Opel weer winst te maken, kreeg Alfa Romeo opnieuw op een sneller spoor, bracht Lancia helemaal terug en zorgde ook voor schitterende cijfers met de Amerikaanse merken.

Moeilijke tijden

Sinds begin dit jaar draait het allemaal wat minder goed, zeker op de tot voor kort voor Stellantis dus wel heel lucratieve Noord-Amerikaanse markt. De dealers daar krijgen de grote parkings met afgewerkte auto’s nog maar moeilijk ‘leeg’ en verwijten de Stellantis-directie ook veel te weinig te hebben geïnvesteerd in nieuwe modellen en dito technologie.2 Het lijkt nu zeker grote baas Carlos Tavares verlaat begin 2026 Stellantis

Een en ander zorgt nu voor een heuse stoelendans aan de top van het bedrijf. Er moeten verschillende directeurs vertrekken en er worden er dus nieuwe aangesteld. Zo wordt Antonio Filosa als COO verantwoordelijk voor de Noord-Amerikaanse regio, de vooral van Alfa Romeo bekende Jean-Philippe Imparato krijgt ook een pak meer verantwoordelijkheden voor diverse markten en er is met Doug Ostermann ook een nieuwe CFO aangesteld voor de financiële kant van de hele Stellantis-handel. Hij vervangt in die functie Natalie Knight, die lijkt ook aan de deur te zijn gezet. “Het moet in een turbulente wereld de vereenvoudiging stimuleren en de organisatorische prestaties verbeteren”, zo luidt het zowat officieel.

Bijna met pensioen

Tavares blijft wel nog even op post, maar er lijkt nu geen twijfel meer over te bestaan dat hij Stellantis begin 2026 verlaat. Hij zal dan al oud genoeg zijn om met pensioen te gaan, al wordt het misschien toch niet echt een afscheid in schoonheid. Er wordt ondertussen ook al naar een opvolger gezocht, zo luidt het. Over een mogelijke fusie of op zijn minst samenwerking met Renault en zelfs BMW, een ‘gerucht’ dat regelmatig de kop opsteekt, wordt officieel natuurlijk in alle talen... gezwegen.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.