Nieuws

© Pieter Beerden

Het geheim van het Mazda-succes? “De juiste keuzes op het juiste moment!”

20 januari 2025
Door Alain Devos

De meer dan 300.000 bezoekers van het Brusselse autosalon hadden geen ongelijk, met 63 deelnemende merken was de 101ste editie meer dan de moeite waard. Bij de vele premières was er ook een Mazda, de elektrische 6e waar de Belgische invoerder heel wat van verwacht. We spraken erover met Public Relations Manager Peter Gemoets.

 

De Belgische autosector verwachtte veel van het Brusselse salon. Qua publieke belangstelling werd het duidelijk een groot succes, maar was het dat voor Mazda ook commercieel?  

Peter Gemoets: “We hebben voor de start van zo’n salon natuurlijk altijd bepaalde objectieven. Het gaat dan vooral over wat wij leads noemen. We proberen zoveel mogelijk gegevens van potentieel geïnteresseerde klanten te verzamelen, die we dan kunnen doorgeven aan de dealers. Mensen die dat wensten, konden op onze stand ook al een basisofferte krijgen en een testrit boeken. We mikten op minstens duizend van dat soort leads en daar zijn we op de slotdag ook over gegaan.

Veel leads, dat klinkt alvast positief... 

PG: “Van die contacten moeten we er nu natuurlijk zoveel mogelijk proberen omzetten in verkopen. Tijdens de salonperiode lukte dat al voor zo’n 15 procent, het is met spanning uitkijken naar wat daar de volgende weken nog bijkomt. Maar we zijn optimistisch. We hebben echt wel het gevoel dat de Belg op het autosalon zat te wachten, het was vanaf de eerste dag al heel druk en de vele bezoekers zorgden dus ook voor veel interessante commerciële contacten. Dat hoorde ik ook al op andere stands. Wat we wel weer konden vaststellen, is dat er nog altijd een duidelijke opsplitsing is tussen zakelijke rijders en particulieren. Die laatsten blijven vooral teruggrijpen naar klassiekere auto’s met benzinemotoren, zij het dan vaak met hybride assistentie.” 1 Het geheim van het Mazda succes

Mazda had met de 6e een echte première op de stand. Viel die in de smaak bij het publiek? 

PG: “De exacte prijs ligt nog niet vast, die komt er allicht pas eind maart. We konden dus nog geen echte bestellingen opnemen, maar gaven geïnteresseerde bezoekers toch al een richtprijs van zo’n € 45.000 mee. Voor die auto was het de bedoeling zoveel mogelijk mensen te vinden die we terug mogen contacteren als de prijs wel bekend is. Ook daarvoor hebben meer dan duizend mensen hun gegevens achtergelaten. Dat stemt ons ook wel hoopvol.” 

Wat zijn de Belgische ambities voor die 6e? 

PG: “We kennen die markt natuurlijk wel, ook al konden we er tot voor kort niet echt op meespelen. Met de verwachte prijs van € 45.000, die op de fleetmarkt nog wel wat lager zal uitvallen, verwachten we wel dat de auto goed zal aanslaan. De eerste reacties van het publiek en ook de pers waren toch al positief. Over het design, ook over de afwerking. Voor dit kalenderjaar durven we dan ook al mikken op zo’n 800 exemplaren.” 

 Veel mensen zijn blij dat we met de 6e niet de zoveelste SUV brengen 

Mazda toonde zich tot nu toe een eerder koele minnaar van elektrische auto’s? Met de 6e spelen jullie nu wel mee in de hoogste klasse. Maar waarom een vijfdeursberline en geen ‘extra’ SUV? 

PG: “We bouwen natuurlijk auto’s voor zowat de hele wereld en dus ook voor landen waar klassiekere berlines wel nog heel goed in de smaak vallen. De Verenigde Staten bijvoorbeeld, dat voor Mazda een zeer belangrijke markt blijft. Maar we zien in dezelfde prijsklasse ook in België toch wel wat elektrische auto’s die een vergelijkbaar koetswerk hebben en dus geen SUV zijn. Ik denk aan onder meer de BYD Seal, de Tesla Model 3 en de Volkswagen ID.7. We merkten aan de reacties op de salonstand ook dat heel wat mensen wel blij zijn dat onze nieuwe elektrische auto niet een zoveelste SUV is geworden.” 2 Het geheim van het Mazda succes

De 6e is dan ook wel een fraai gelijnde auto, hoe belangrijk is design voor een merk als Mazda? 

PG: “Sinds we voor de eerste CX-5 gestart zijn met ons Kodo-design is dat, naast de technologie van onze modellen, heel belangrijk geworden. Ik denk dat Mazda zich daarmee ook echt wel weet te onderscheiden. We hebben er ook al heel wat prijzen mee gewonnen.” 

Jullie hebben het vaak over de Multi-Solution Strategy, leg eens uit. 

PG: “We hebben bij Mazda nooit gezegd dat we over pakweg vijf jaar alleen nog elektrische auto’s zullen aanbieden, wel dat we blijven investeren in zowat alle technologieën en dus ook in verbrandingsmotoren. Op de salonstand konden we niet al onze auto’s tonen, we kozen dan ook heel bewust voor een mix die onze strategie goed illustreerde. We hadden de MX-5 met een klassieke benzinemotor, de 2 als zelfopladende hybride wagen, de CX-30 als een mild-hybrid, de CX-80 als plug-inhybride en dus de 6e als EV. We hebben technologie voor elk gebruikersprofiel en ook voor elke regio, Mazda is immers een echte wereldspeler.” 

 We blijven diesel interessante technologie vinden  

Mazda blijft als een van de enige Aziatische autobouwers nog in de dieselmotor geloven én er ook nog in investeren. Waarom? 

PG: “We vinden diesel nog altijd een interessante en dus waardevolle technologie, ook al wordt die links en rechts wel eens verguisd. Onze nieuwste dieselmotor is heel proper en heel zuinig, hij verbruikt op langere afstanden zelfs minder dan de plug-inhybrides waar velen van ons mee rondrijden. In ons land en zeker in Brussel en Wallonië wordt hij door zijn grote cilinderinhoud fiscaal helaas wel afgestraft. Maar bij Mazda blijven we dus wel in diesel geloven, we maken ook deel uit van de eFuel Alliance die pleit voor synthetische brandstoffen. In Japan werken we samen met de universiteit van Tokio aan de ontwikkeling van een biodiesel op basis van algen.” 3 Het geheim van het Mazda succes

Dé Mazda-klassieker blijft toch wel de MX-5, hoe zien jullie de toekomst van die auto? Ooit ook elektrisch?  

PG: “Onze MX-5 is een echt icoon, die blijft zeker nog een hele tijd in het gamma. Liefhebbers vragen ons regelmatig of hij zal verdwijnen, maar die kunnen we dus geruststellen. De roadster maakt deel uit van ons dna en blijft voor Mazda dan ook een heel belangrijk model. Het is ook een van de laatste spelers in zijn prijssegment. Hoe zijn toekomst er op de wat langere termijn uitziet, daar durf ik nog geen uitspraken over doen. We gaan mogelijk ook de in 2023 als conceptcar voorstelde Iconic SP in productie nemen, dat is dan wel een coupé. Als hij er komt, zal het met een elektrische motor en een wankelmotor als range extender zijn.” 

 Mazda hoeft geen echt volumemerk te worden 

Op wereldschaal is Mazda een eerder kleine speler, toch lijkt het merk nog altijd kerngezond. Wat is het geheim?  

PG: “Het heeft zeker te maken met onze strategie om een nichespeler te blijven, in plaats van een echt volumemerk. Met Mazda gaan we voor Japanse premium, het design en de vaak toch wel aparte technologie bezorgen ons ook een wat apart statuut. Als bedrijf mikken we voor alles ook echt op een zo hoog mogelijke efficiëntie. We hebben een goede en dus gezonde structuur. Het nadeel is misschien dat we niet alles tegelijk kunnen doen en dus soms bepaalde keuzes moeten maken. Dat zijn dan meestal wel de juiste keuzes op het juiste moment.”
4 Het geheim van het Mazda succes

Mazda lijkt ook niet voor een echte alliantie te kiezen, wel voor diverse partnerships. Een bewuste strategie om de onafhankelijkheid te bewaren?  

PG: “Ja, zo hebben we bijvoorbeeld met Toyota al goed samengewerkt voor de 2 Hybrid. Voor onze 6e doen we dat met een partner in China. We hebben daar een fabriek waar initieel wagens voor de lokale markt werden gebouwd, maar met die 6e brengen we nu dus ook een auto naar onder meer Europa. We kunnen gebruik maken van een stukje Chinese knowhow inzake elektrische aandrijving en voegen daar ons Kodo-design en een mee door Duitse ingenieurs op punt gesteld onderstel aan toe.”

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.