Aan de top van het Volvo-gamma krijgt de XC90 het gezelschap van de EX90. Die laatste heeft een volledig elektrische aandrijving, de eerste doet het nog met klassieke(re) motoren. Ondanks een toch al respectabele leeftijd, mag de grote SUV zijn carrière nog verschillende jaren voortzetten. Zij het dus na een grondige opwaardering.
Volvo presenteerde de vernieuwde XC90 tijdens een 90/90 Day in het Zweedse Göteborg, de ‘herhaling’ van het cijfer in de naam van dat evenement geeft aan dat er tegelijk ook de Europese lancering van de dus elektrische EX90 werd gevierd. Ooit zal wel eventjes zijn overwogen om de tweede de eerste overbodig te laten maken, maar de in heel wat landen toch niet zo evidente transitie naar elektrische auto’s heeft ook Volvo snel doen inzien dat het de klassieke XC90 nog wel een tijdje kan gebruiken.
De eerste generatie van die SUV met toch ook wel wat premiumallures was van 2002 tot midden vorig decennium te koop, de tweede kwam er in 2015. In 2019 werd die al eens lichtjes opgefrist, dat gebeurt nu dus een pak grondiger. Voor een volledig nieuwe XC90 met verbrandingsmotoren gunnen Volvo en vooral het Chinese moederhuis Geely zichzelf niet meer de financiële middelen, vandaar.
Zelfs het design werd echt wel aangepakt, toch vooraan. Daar ontdekken we om te beginnen een volledig nieuwe en wat bredere grille met diagonale inzetstukken, afhankelijk van het gekozen interieurthema met glanzend chroom of dito zwart afgewerkt. Het rooster met ook een nieuw Volvo-logo wordt links en rechts geflankeerd door ermee verbonden en heel fijne lichtblokken met de vorm van een ‘liggende’ letter T. Ze zijn dan ook wat smaller op de plaats waar ze het rooster raken en komen met Matrix-technologie. Eronder zijn er nog drie koelopeningen, twee verticaal en eentje horizontaal gepositioneerd. Dat laatste doet de auto ook wel wat breder en als je wil imposanter lijken, dat doet de nieuwe motorkap evengoed.
In de flanken en achteraan zijn de wijzigingen veel subtieler, het tegelijk elegante en discrete voorkomen van de XC90 moest duidelijk bewaard blijven. Voor zover het laatste kan met een auto van dit formaat en met velgen tot desgewenst 22 duim, natuurlijk. In de lengte meet hij nog altijd zo’n 4,95 meter, de elektrische EX90 is met 5,04 meter overigens nog wat groter. De vorm van de achterlichten lijkt nauwelijks of zelfs niet gewijzigd, voor alle interne onderdelen is het chroom wel vervangen door zwart. Wat het uiterlijk van de auto betreft, moeten we ook nog de nieuwe metaalkleur Mulberry Red vermelden.
Het interieur komt met een nieuw en in tabletstijl als het ware tegen de boordplank aanleunend infotainmentscherm, dat is met 11,2 duim wel nog een pak kleiner dan de hier al enkele keren vermelde EX90. De gebruikersinterface is wel grotendeels op die van de recente gelanceerde elektrische auto’s van het merk gebaseerd.
Terwijl zowel de EX30 als EX90 er in echte EV-stijl vanbinnen futuristisch ‘kaal’ uitzien, zijn de vormen van het XC90-dashboard echter wel nog vrij klassiek. De auto behoudt zelfs een eerder gewone pook voor de transmissie. Links en rechts van het verticaal gepositioneerde aanraakscherm zijn er tegelijk smalle en hoge ventilatiemonden, eronder blijven er nog enkele fysieke knoppen staan. In de EV’s is het daar (helaas?) vruchteloos naar zoeken.
Nieuwe bekledingen met milieuvriendelijkere materialen, nieuwe sierelementen van onder meer chroom en aluminium en een evengoed nieuwe interieurverlichting moeten de kwaliteitsindruk en dus ook het premiumgevoel vergroten. De luidsprekers van het Bowers & Wilkins High Fidelity-audiosysteem hebben ook een fraaier ontwerp en de verbeterde draadloze telefoonoplader en de drie bekerhouders in de tunnelconsole zorgen voor extra gebruiksgemak. Dat is er ook bij het manoeuvreren en parkeren, de beelden van de 360 gradencamera worden op een gesplitst scherm getoond. De verbeterde geluidsisolatie verhoogt het comfort.
Het chassis van de opgewaardeerde XC90 heeft een aangepaste en meer responsieve ophanging, Frequency Selective Damping gedoopt. Ze moet de dynamiek en het comfort naar een nog wat hoger niveau tillen, door onder meer een betere controle van rolbewegingen in de bochten. Over de motoren hebben we het hierboven nog niet gehad, maar er verandert dan ook helemaal niets. Volvo blijft de wagen bij ons aanbieden als mild-hybride B5 met een 2 liter grote benzinemotor van 250 pk en als plug-inhybride T8 met de combinatie van dezelfde viercilinder en een elektromotor, die zijn samen goed voor 455 pk. De grote SUV komt altijd met een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving. Er is keuze tussen de uitrustingsniveaus Core, Plus en Ultra, de prijzen starten bij € 81.990 voor de B5 en € 93.990 voor de T8.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853