Uit een nieuw rapport van de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) blijkt dat de beschikbare oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de EU, ondanks de sterke groei, nog steeds ver achterblijft bij wat nodig is en ongelijk verdeeld blijft over de lidstaten.
De ACEA heeft vandaag de tweede editie gepubliceerd van "
Making the Transition to Zero-Emission Mobility", een jaarlijkse studie die de vooruitgang in kaart brengt die wordt gemaakt op het gebied van de beschikbaarheid van de infrastructuur en de stimulansen die nodig zijn om de marktintroductie van voertuigen met alternatieve aandrijving te bevorderen.
Uit het nieuwe verslag blijkt dat de verkoop van elektrische auto's in de EU de afgelopen drie jaar met 110 procent is gestegen. In dezelfde periode is het aantal oplaadpunten echter met slechts 58 procent gestegen (tot minder dan 200.000) - wat aantoont dat de investeringen in infrastructuur geen gelijke tred houden met de toegenomen verkoop van elektrische voertuigen.
"Dit is potentieel zeer gevaarlijk, omdat we binnenkort een punt kunnen bereiken waarop de groei van het aantal oplaadpunten voor elektrische voertuigen stilvalt wanneer consumenten concluderen dat er gewoonweg niet genoeg oplaadpunten zijn waar ze moeten reizen, of dat ze te lang in de rij moeten staan voor een snellader", waarschuwt Eric-Mark Huitema, Directeur Generaal van ACEA.
Uit de analyse van ACEA blijkt inderdaad dat slechts 1 op de 7 oplaadpunten in de EU op dit moment een snellader is. Slechts 28.586 oplaadpunten zijn geschikt voor snel opladen (met een capaciteit van ≥ 22 kW), terwijl normale laadpunten (< 22 kW) de overgrote meerderheid uitmaken (171.239). Veel van de zogenaamde 'normale' laadpunten die in de EU-statistieken zijn opgenomen, zijn “common-or-garden” laadpunten met een lage capaciteit die niet geschikt zijn voor het opladen van voertuigen met een aanvaardbare snelheid, zoals gewone stopcontacten in garages.
Een andere belangrijke bevinding van het verslag van de ACEA is dat de bestaande infrastructuur zeer ongelijk verdeeld blijft over de EU. Vier landen die 27 procent van de totale oppervlakte van de regio beslaan - Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk - zijn goed voor meer dan 75 procent van alle elektrische oplaadpunten. Het land met de meest uitgebreide laadinfrastructuur, Nederland, heeft meer dan 1.000 keer meer oplaadpunten dan het land met de meest beperkte infrastructuur (Cyprus, met 38 oplaadpunten).
De ACEA heeft de Europese Commissie opgeroepen om in het kader van haar COVID-herstelplan de herziening van de EU-richtlijn inzake de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen te versnellen, met inbegrip van duidelijke en bindende doelstellingen voor alle lidstaten. "
Met de hogere klimaatambities van Europa in het achterhoofd is er nu een nog grotere urgentie om de infrastructuurvereisten voor alle alternatieve voertuigen te verbeteren", benadrukt Huitema.