De Q8 e-tron is een sportieve elektrische SUV die bovenaan het elektrische Audigamma gepositioneerd wordt en zal vanaf 2026 op de productielijn in Vorst worden gebouwd, waar momenteel de eerste elektrische e-tron-SUV van de band loopt.
Het goede nieuws valt samen met de viering van de 8 miljoenste auto die sinds de opening van de fabriek in 1949 in Vorst gebouwd werd en verzekert de werkgelegenheid van de zowat 3.000 werknemers van de fabriek voor de komende tien jaar.
De fabriek werd nadat Audi er eerst de eerste generatie van de compacte A1 had gebouwd mits een investering van € 600 miljoen omgevormd tot productiesite voor elektrische auto’s, terwijl ze ook CO2-neutraal is. Sinds 2018 loopt de e-tron-SUV er van de band, sinds 2020 is dat ook het geval voor de Sportback-variant van dat model. Van beide elektroauto’s werden er intussen 115.000 geproduceerd in de Brusselse vestiging.
Lange geschiedenis
Bij de opening in 1949 bouwde de fabriek auto’s van het merk Studebaker, nadien was Volkswagen de opdrachtgever, met modellen als de VW Kever en VW Transporter, terwijl ook een beperkte reeks van 1.000 Porsche 356 Cabriolet-modellen in Vorst werden geassembleerd. In 1970 werd VW eigenaar van de fabriek. Het merk bouwde er vanaf het begin van de jaren ’80 bijna vier miljoen exemplaren van de Golf.
Sinds 2007 is Audi AG eigenaar van de site, waar toen de VW Polo en Audi A3 geassembleerd werden. Na de productieperiode van de eerste A1-generatie werd ze omgeturnd tot een klimaatneutrale site voor de productie van elektrische Audi’s, wat ze vandaag natuurlijk nog steeds is en ook in de toekomst zal blijven.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853