In Brussel trok Toyota vorige week de sluier van een Lotus Elise-achtige sportwagen, FT-Se genaamd. Deze futuristische conceptcar met een volledig elektrische aandrijving zou de geestelijke opvolger kunnen worden van de MR 2, met dank aan een nieuwe productietechnologie à la Tesla: gigacasting.
Zoals het er nu naar uitziet, mogen we naast de GR86 en de GR Supra op termijn een derde sportcoupé verwachten in het Toyota-gamma. Die luistert naar de werknaam FT-Se en rust op een platform dat ook door andere toekomstige elektrische Toyota-modellen gebruikt zal worden. Opvallend aan dit BEV-platform is dat de batterijhoogte beperkt is tot 10 centimeter – een must als je laagvliegers als deze wil gaan bouwen.
De accucellen zouden van het prismatische type zijn en meer energie kunnen opslaan dan de huidige generatie, zegt men bij Toyota. Op termijn wil de constructeur overschakelen op “solid state”. Deze nieuwe accutechnologie maakt gebruik van een vaste stof als elektrolyt, zodat de batterijpacks veel compacter en lichter kunnen worden gemaakt. Vandaag maakt men gebruik van vloeistof of gel als elektrolyt.
Nog opmerkelijk: Toyota bevestigde in Brussel dat het inzet op gigacasting voor de productie. Niet alleen voor deze sportwagen – als die er al komt – maar voor al zijn toekomstige elektrische auto’s. Met deze technologie wordt de auto in drie modulaire secties gebouwd. Het accupakket bevindt zich in het middelste gedeelte van de auto. Het frontstuk en de achterpartij worden eveneens in één stuk gegoten en vervolgens bevestigd op het centrale stuk.
Wat nog opviel aan de conceptcar die we vorige week in de Skyhall in Brussel konden zien tijdens het Kenshiki-forum, is dat hij haast productieklaar lijkt. Dit is geen plastic huls rond een fake interieur. Trek het portier open en het stuurwiel trekt zich samen met de displays terug zodat je vlot kunt instappen. De rijhouding belooft erg Lotus Elise-achtig te zijn, de toegang tot de cockpit gelukkig net iets praktischer…
Hoeveel en welke motoren in een eventuele productieversie gebruikt zullen worden, daarover bestaat nog geen uitsluitsel. De ‘gesimuleerde’ handgeschakelde versnellingsbak! die luxedochter Lexus in prototypevorm heeft ontwikkeld voor batterij-elektrische auto’s zou wel zijn weg kunnen vinden naar een auto als deze, wist men ons in Brussel te vertellen.
Toyota en GR denken ook na over het integreren van “analoge” motorgeluiden in elektrische auto’s met het oog op een intensere rijbeleving. Je zou je favoriete soundtrack kunnen downloaden: een vierpitter, een V6 turbo, een atmosferische V8, gekoppeld aan een DCT of CVT, … de mogelijkheden zijn legio.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853