Nieuws

© Audi

Gezondheid van accu elektrische auto als sleutelfactor voor herverkoopwaarde

29 december 2023
Door Stijn Blanckaert

Terwijl bij klassieke auto’s de kilometerstand en algehele staat van de auto bepalend zijn voor de herverkoopwaarde, naast het merk, het type en de combinatie van motor en versnellingsbak, is er bij elektrische auto’s een extra criterium: de zogenaamde SoH of State of Health van de accu. Die moet in kaart gebracht worden om verrassingen te vermijden.

 

Iedereen weet dat een auto met een diesel- of benzinemotor verslijt naarmate hij meer kilometers gereden heeft. Die logica geldt natuurlijk evenzeer voor elektrische auto, waarvan het echter niet de motor is die slijt, maar wel de accu. Zo’n batterij verliest naarmate het aantal laadcycli oploopt een stuk van zijn capaciteit. Dat aantal laadbeurten heeft een veel grotere impact dan het aantal gereden kilometers en zelfs dan de leeftijd van de accu. Maar waar vandaag het aantal kilometers dat een auto rijdt geregistreerd wordt door de kilometerteller van de auto en vermeld wordt op de Car-Pass, is dat niet zo voor de staat van de aandrijfaccu. 

Standaardtest nodig 

Omdat de accu het duurste onderdeel is van een elektrische auto en de vervanging ervan dus allesbehalve evident is, is het in de nabije toekomst onontbeerlijk dat bij het verkooprapport van een tweedehands-EV ook een attest wordt gevoegd waarin de State of Health (SoH) of gezondheidsscore van de accu wordt bevestigd. Dergelijke standaardtest bestaat vandaag niet. Er zijn wel degelijk meerdere mogelijkheden voorhanden om de SoH van een accu te testen, maar die zijn niet in een wet of reglement opgenomen en gebeuren momenteel dus louter op aanvraag van de (ver)koper. 

Het zou aangewezen zijn dat een dergelijke -merkonafhankelijke- standaardtest wordt ingevoerd onder overheidscontrole – en liefst op Europees niveau - en bijvoorbeeld wordt geïntegreerd in de verplichte keuring voor (tweedehands)verkoop in de nationale keuringscentra. Elektrische auto’s zouden dan op hun keuringsdocument en Car-Pass een vermelding van de SoH-resultaten van de gestandaardiseerde test krijgen. Zo weet de koper ook dat hij geen kat in een zak koopt.  

Accu’s slijten minder snel dan gedacht 

Meerdere tests door onafhankelijke instanties wijzen intussen wel uit dat de degradatie van de nieuwe generatie aandrijfbatterijen veel trager verloopt dan initieel gevreesd. VRT.nws bericht over een test door de Thomas More Hogeschool waarbij een tien jaar oude Renault Zoë met 40.000 kilometer op de teller na die tijd nog steeds 81 procent van de initiële batterijcapaciteit overhield.  STATIQUE EN SITUATION

De Zoë is daarbij al een oud model. Nieuwe elektrische auto’s maken gebruik van de nieuwste batterijtechnologie die een kleinere degradatie kent. Reken op zo’n 2 procent per jaar. Dat zou betekenen dat ook na 10 jaar nog steeds 80 procent van de initiële capaciteit beschikbaar blijft. 

Uit de test van Thomas More maar nog heel wat andere tests blijkt dat de slijtage dus trager verloopt dan doemdenkers aankondigden. Het is ook zo dat wanneer een accu na 8 jaar minder dan 75 tot 80 procent van zijn initiële capaciteit overhoudt, hij door de meeste constructeurs onder garantie zal worden vervangen. Bij Toyota en Lexus en bij Mercedes-Benz (voor de grotere EQ-modellen) geldt zelfs een garantieperiode van 10 jaar op de aandrijfbatterij. Een accu met minder dan 80 procent van de initiële capaciteit wordt beschouwd als ‘te vervangen’ of ‘te herstellen’. Daarbij is het niet altijd nodig om de gehele accu te vervangen, maar kan het volstaan om bepaalde defecte of minder presterende batterijmodules individueel te vervangen. Dat zal tot de leeftijd van 8 jaar meestal onder garantie gebeuren als het capaciteitsverlies niet te wijten is aan de gebruiker. 

Tussen 15% en 80% laadstatus is ideaal 

De invloed van de gebruiker is namelijk groot. Indien mogelijk is het aangeraden om de accu zo veel mogelijk tussen 15 en 80 procent opgeladen te houden en eerder bij te laden tot die grens van 80 procent dan telkens tot 100 procent te gaan. Dat laatste zou voorbehouden moeten worden voor laadbeurten die gevolgd worden door een rit. De slijtage van een accu hangt namelijk voornamelijk samen met het aantal volledige laadcycli. Als je de accu zo drie keer gedeeltelijk oplaadt staat dat maar gelijk met één volledige laadcyclus en gaat je accu dus langer mee. IONITY is investing more than 700 million euros in its Europe-wide charging network.

Dat snelladen (aan de DC-laders langs de snelweg bijvoorbeeld) slecht is voor de accu, wordt al langer gezegd maar blijkt niet uit tests. De huidige generatie batterijen heeft daar weinig of geen negatief effect van.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.