Febiac geeft zoals steeds de cijfers vrij van de voorgaande maand en deed dat vandaag opnieuw voor maart 2022. Ook vorige maand werden opnieuw 17,7% minder auto’s ingeschreven dan in dezelfde maand vorig jaar (36.998 tov 44.966). Over het hele eerste kwartaal betekent dat een daling met 13,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Dit jaar telde Febiac in de eerste drie maanden 103.146 inschrijvingen, terwijl dat vorig jaar nog 119.237 stuks waren. De oorzaak is gekend: het gebrek aan halfgeleiders en vanaf nu ook aan kabelbomen uit Oekraïne…
De leveringen van de eerste drie maanden zijn dan wel ondermaats gebleven, het aantal bestellingen is wel op peil, stelt Febiac. Volgens de organisatie is er ook een duidelijk verschil tussen de markt van de particulieren, die op het eind van het eerste kwartaal 26,6% is gekrompen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021, en die van de bedrijven en zelfstandigen die slechts met 1,9% kromp.
Champagne bij BMW
Het Belgische BMW-management zal in Duitsland ongetwijfeld graag gezien worden, nu het Duitse premiummerk voor de zoveelste maand het Belgische klassement van de inschrijvingen aanvoert, met in maart 3.461 stuks en een marktaandeel van 9,35%. Vorige maand bekleedde Volkswagen de tweede plaats (3.090 stuks en 8,35% marktaandeel) en stond Mercedes op drie (2.939 auto’s en 7,94% aandeel). Alle drie deden ze echter minder goed dan vorig jaar. BMW ging er ten opzichte van maart 2021 20,60% op achteruit, VW zag zijn inschrijvingen met 22,3% teruglopen en Mercedes beperkte dat verlies tot 9,07%.Top 25 Inschrijvingen maart 2022 Bron: Febiac
Over de eerste drie maanden van het jaar (dus het eerste kwartaal) is BMW logischerwijs marktleider, gevolgd door Peugeot, Volkswagen, Mercedes en Audi.
Er zijn ook enkele winnaars die in het eerste trimester van 2022 meer wisten te verkopen dan in 2021. Zo deed Renault het na een slecht 2021 5,84% beter in het eerste trimester, ging Kia er met 1,59% op vooruit en zag Dacia 17,11% meer klanten een auto in ontvangst nemen.
Opmerkelijk is ook het resultaat van Tesla, dat in maart 1.153 auto’s inschreef (162,64% meer dan in maart 2021) en over de eerste drie maanden in totaal 1.707 auto’s aan de man bracht, wat 103,21% is van het volume van vorig jaar in het eerste trimester.
Ook Toyota verbaast in positieve zin, want het merk wist in de eerste drie maanden van 2022 39,39% meer auto’s te leveren dan in dezelfde periode vorig jaar.Top 25 Inschrijvingen eerste trimester 2022 Bron:Febiac
Lichte bedrijfsvoertuigen: opnieuw achteruitgang
Net als het segment van de personenwagens kende ook het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen een derde opeenvolgende maand van achteruitgang (-28,2%).
Met 15.118 inschrijvingen sloot het segment lichte bedrijfsvoertuigen het eerste kwartaal van het jaar 2022 dan ook af met een gecumuleerde daling van -32,4%.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853