Geely, het moederbedrijf van onder meer Volvo Cars, Polestar, Lotus en Lynk&Co, zou van plan zijn om elektrische voertuigen aan te bieden onder een nieuw luxemerk, Zeekr genaamd. Het zou ook een diepere relatie met de klant willen creëren, aldus interne bronnen die hun verhaal aan Automotive News deden. Het nieuwe merk zou ondergebracht worden bij Lingling Technologies, een nog op te richten afdeling bij Geely. De modellen worden naar verluidt gebouwd op basis van het ‘open-source’ EV-platform dat Geely vorig jaar aankondigde en naar de naam Sustainable Experience Architecture (SEA) luistert.
Geely-baas Li Shufu is ook eigenaar van 9,7 procent van de aandelen van Daimler, die hem de voorbije maanden geen windeieren hebben gelegd. De koers is gestegen naar het hoogste peil in drie jaar. Li Shufu koestert al langer de ambitie om een premiummerk te lanceren dat op het niveau staat van Mercedes-Benz.
Met Zeekr zou hij eindelijk weerwerk kunnen bieden aan Tesla – iets wat met de huidige merken in zijn portefeuille niet lukt omdat ze zich ook lager positioneren.
Geen dealers, maar toch closeNet als bij Polestar en Lynk&Co – en voortaan ook de elektrische modellen van Volvo – zouden er geen dealers aan te pas komen. Klanten kunnen het product ontdekken in hippe hubs in stadscentra en hun auto online bestellen tegen een vaste prijs.
Geely is naar verluidt ook van plan een breed scala van verkoop-en marketingstrategieën uit te rollen om diepere relaties met de kopers te creëren. Zo is er sprake van eigen kledinglijnen en accessoires, maar ook een exclusieve Zeekr-club voor de eigenaars.
De bronnen waar
Autonews.com mee sprak, zegden ook dat Geely overweegt om aandelen in Lingling Technologies aan te bieden aan Zeekr-klanten, om zo een sterkere band tussen merk en klant te creëren.