Het heeft (veel te) lang geduurd, maar nu is het dan toch zover. Audi onthult de gloednieuwe Q6 e-tron, nog maar de derde elektrische Audi na de Q8 e-tron en de Q4 e-tron. De Q6 wordt de eerste Audi die op het gloednieuwe, hoogtechnologische PPE-platform wordt gebouwd en kan daardoor erg snel opladen.
Met de Q6 e-tron betreedt Audi het premium midsize-SUV-segment. Hij wordt gepositioneerd boven de Q4 e-tron en logischerwijs onder de Q8 e-tron (die hij technologisch echter aftroeft door zijn nieuwe platform) en is 4.771 mm lang, 1.993 mm breed en 1.648 mm hoog. Door een opening te laten tussen de D-stijl en het dak lijkt de auto langer en gestrekter dan hij eigenlijk is en ziet hij er dynamischer uit.
De wielbasis van 2.899 mm moet veel interieurruimte verzekeren. De koffer kan 526 liter bevatten en wanneer de in een 40:20:40-verhouding neerklapbare achterbankleuningen platliggen past er tot 1.529 liter in. Audi voorziet ook een frunk (koffer voorin) met een capaciteit van 64 liter.
De proporties en lijnen van de Q6 e-tron maken er een echte Audi-SUV van, die trekken van de Q8 e-tron overneemt en de specifieke e-tron-designtaal van Audi voortzet, met een gesloten Singleframe-rooster vooraan en hoog gepositioneerde digitale dagrijlichten.
De Audi Q6 e-tron deelt zijn technologische basis en het platform waarop hij gebouwd is met de eveneens gloednieuwe Porsche Macan. In combinatie met de E 1.2-elektronische architectuur met hoogperformante computers die alle autofuncties sturen is dat PPE-platform een knap staaltje techniek dat het met dank aan een 800 volt-infrastructuur mogelijk maakt om alle varianten van de Q6 supersnel op te laden met gelijkstroom aan tot 270 kW en bij het vertragen stroom te kunnen recupereren aan snelheden tot 220 kW.
De accu van de Q6 e-tron, een lithium-ionexemplaar, bestaat uit twaalf modules en 180 prismatische cellen die samen 100 kWh aan brutocapaciteit hebben, waarvan netto 94,9 bruikbaar zijn. Daarmee haalt de Q6 in optimale omstandigheden tot 625 kilometer aan rijbereik. De hoge DC-laadsnelheid zorgt er volgens Audi voor dat in optimale omstandigheden tot 255 kilometer aan rijbereik toegevoegd kan worden in niet meer dan 10 minuten en dat het opladen van 10 tot 80 procent maar zo’n 21 minuten in beslag neemt (als alles meezit en de oplader minstens 270 kW kan leveren vanzelfsprekend).
Na de lancering van de eerste versies volgt een tweede accuvariant met 10 modules en een brutocapaciteit van 83 kWh met dezelfde oplaadcapaciteiten. De Q6 e-tron krijgt links achteraan een dubbele laadpoort voor AC- en DC-laden en is aan de rechterzijde voorzien van een tweede AC-laadpoort. Knap en handig!
De Q6 e-tron beschikt ook over een handige Plug&Charge-functie, waarmee de auto bij laadpalen die daarvoor geschikt zijn automatisch begint op te laden, zonder dat een laadpas of app gebruikt moet worden. Het knappe aan de 800 volt-elektrische architectuur van de Q6 e-tron (en dus ook de Porsche Macan) is dat de auto aan laadstations van 400 volt aan “bank charging” kan doen. De 800-voltbatterij wordt in dat geval softwarematig onderverdeeld in twee accu’s van 400 volt die dan parallel aan elkaar met 135 kW opgeladen kunnen worden. Hoe dan ook gebeuren de meeste laadbeurten aan AC-laadpalen en wallboxes. Daar kan de Q6 e-tron 11 kW aan onttrekken. Later wordt een boordlader van 22 kW als optie verkrijgbaar.
Bij de lancering is de nieuwe EV van Audi er als ‘Q6’, met al 285 kW (387 pk) en als ‘SQ6’ met zelfs tot 380 kW (517 pk) aan vermogen. Beide versies zijn quattro’s, en hebben dus vierwielaandrijving. Die vierwielaandrijving verdeelt het koppel met de nadruk op de achterwielen, waardoor de Q6 dynamisch belooft te rijden. Bovendien zijn de achterbanden breder dan de exemplaren vooraan. Na de lancering volgen naast de Q6 en de SQ6 nog twee op de achterwielen aangedreven varianten.
De Q6 accelereert van 0 naar 100 in 5,9 seconden. De SQ6 doet daar door zijn hogere vermogen slechts 4,3 seconden over en gaat desgewenst door tot 230 km/h. De topsnelheid van de Q6 ligt met 210 km/h precies 20 km/h lager.
Een van de opmerkelijke kenmerken van de nieuweling zijn zijn voor- en achterlichten. Die introduceren voor het eerst in de autowereld een actieve digitale lichtsignatuur. Vooraan ontstaat die lichtsignatuur doordat een algoritme twaalf segmenten kan laten oplichten in tot acht digitale varianten. Wanneer de auto uitgerust is met de digitale oled-achterlichten kunnen ook die zes oled-panelen met in totaal 360 segmenten elke tien milliseconden een nieuw beeld genereren op basis van een specifiek ontwikkeld algoritme. De oled-achterlichten kunnen bovendien voor het eerst ‘communiceren’ via Car-to-X-technologie, waarbij lichttekeningen andere weggebruikers kunnen verwittigen voor ongevallen of auto’s met pech door middel van waarschuwingssymbolen die boven op de klassieke achterlichtfuncties getoond worden.
Aan de binnenkant valt meteen het volledig nieuwe dashboard op. Dat wordt door Audi ‘Digital Stage’ genoemd en bestaat uit een visueel aan elkaar verbonden MMI panoramadisplay en een tweede MMI-display voor de passagier. Het slanke, vrijstaande Audi MMI-panoramadisplay heeft een gebogen design en gebruikt oledtechnologie. Het is opgebouwd uit een 11,9 duim grote Audi Virtual Cockpit en een 14,5 duim groot MMI-aanraakscherm. De Digital Stage-configuratie wordt vervolledigd met een passagiersdisplay van 10,9 duim waarop de passagiers video’s kan streamen, de navigatie kan raadplegen en besturen en bijvoorbeeld naar laadstations kan zoeken. Door de Active Privacy Mode kan de bestuurder niet meekijken naar dat scherm wanneer de auto rijdt. Aanvullend kan als optie ook gekozen worden voor een Augmented Reality Head-up display. Commando’s kunnen niet alleen via het aanraakscherm of de specifieke knoppen in het interieur aan de autoworden doorgegeven, maar ook via de zelflerende Audi-stemassistent die door Artificiële Intelligentie ondersteund wordt en meer dan 800 stemcommando’s begrijpt.
Voor het eerst bij Audi is het infotainmentsysteem op Android Automotive gebaseerd. Door over-the-air-updates is het altijd up-to-date. Een uitgebreide e-tron routeplanner is standaard geïntegreerd en wordt systematisch bijgewerkt. Via de appstore kunnen op het infotainmentsysteem ook apps als YouTube worden geïnstalleerd zonder dat daarvoor een smartphone nodig is.
Bovenaan het dashboard loopt van links naar rechts een dynamische led-lichtstrook (Dynamic Interaction Light) die naargelang de verschillende rijsituaties communiceert en met de inzittenden interageert.
Audi bouwt de Q6 e-tron in Ingolstadt, waar het ook de accu’s voor de auto produceert. Het is de eerste elektrische Audi die in het hoofdkwartier van de autoconstructeur wordt gebouwd. De Q6 e-tron quattro is bij ons te koop vanaf € 75.900 inclusief btw. Voor de SQ6 e-tron verwacht Audi minstens € 96.150.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853