Nieuws

© autonieuws.be

Gedaan met de ongebreidelde macht der keuringscentra: Lydia Peeters schaft monopolie af

12 september 2023
Door Dieter Quartier

Lange wachttijden, willekeur, fraude, een gebrek aan klantgerichtheid,… Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft genoeg van de wantoestanden die voortvloeien uit de monopoliepositie van de 43 autokeuringscentra in Vlaanderen. De oplossing? Het systeem grondig hervormen en garagisten toelaten om autokeuringen uit te voeren, net als in Nederland. Dat zou in 2024 al mogelijk moeten zijn.

 

De autokeuring in Vlaanderen wordt vandaag georganiseerd volgens ambtsgebieden, die in handen zijn van vier grote groepen: Groep Autoveiligheid, SBAT, KM en AIBV. Zij zwaaien er de scepter en vallen vanuit overheidswege moeilijk bij te sturen, zo bleek uit de audit die Peeters bestelde. Ze drong eerder al aan bij Goca (de sectorvereniging van de autokeuringscentra) om iets aan de klantgerichtheid te doen, maar kreeg naar eigen zeggen te weinig medewerking.

De maat is nu vol voor de Open VLD-politica. Ze is bereid om de spelregels volledig te veranderen in het belang van de automobilist. Die heeft massaal klachten neergelegd bij de ombudsman en het kabinet van de minister. 

“We moeten durven om heilige huisjes in vraag te stellen. Het huidige systeem heeft geleid tot een vorm van monopolie van een beperkt aantal ondernemingen en dat kan nooit gezond zijn”, zegt ze. “Door op termijn de ambtsgebieden af te schaffen, creëren we een landschap waar er ook ruimte is voor nieuwe spelers. Uiteraard zullen ook zij een objectieve, kwalitatieve en klantgerichte keuring moeten garanderen.”

Geen herkeuring voor kleine herstellingen

Eerder dit jaar nam de Open-VLD-minister al een eerste maatregel: de reparatie van bepaalde kleine gebreken kun je laten uitvoeren bij je eigen garagist, zonder dat je daarna je auto opnieuw moet voorrijden bij de keuring. Erkende herstellers mogen hiervoor binnenkort ook een geldig keuringsbewijs uitreiken.

De volgende stap bestaat dus uit het afschaffen van de ambtsgebieden. De jaarlijkse keuring kan dan worden uitgevoerd door erkende garagisten, zoals dat bijvoorbeeld het geval is in Nederland. Daar mag de APK (Algemene Periodieke Keuring) verricht worden door een bedrijf dat erkend is door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer), een zelfstandig bestuursorgaan van de Nederlandse overheid.

Als garage moet je een bevoegd APK-keurmeester in dienst hebben (een certificaat dat je als mecanicien kan halen mits het slagen voor bepaalde examens) en uiteraard over de nodige apparatuur beschikken om bijvoorbeeld de uitstoot te meten, de remmen en de ophanging te testen, enzovoort.   

Extra business voor garagesector

De maatregel van Peeters zou wel eens in goede aarde kunnen vallen bij de garagebedrijven. Zij zien de autoverkopen dalen en verwachten steeds minder onderhoud en reparaties uit te moeten voeren nu de markt snel omschakelt naar elektrische voertuigen.

De jaarlijkse keuring en de daaruit voortvloeiende extra business zal door sommigen allicht op enthousiasme worden onthaald. Alleen blijft het de vraag of de garagist dan eigenlijk niet optreedt als rechter en als partij. Hoe meer gebreken hij signaleert, hoe meer omzet hij kan realiseren in de werkplaats. Er zijn dan wel objectieve meetcriteria, toch valt een zekere mate van subjectiviteit niet uit te sluiten. De automobilist kan bovendien de juistheid van de vaststellingen niet beoordelen en moet als het ware blindelings vertrouwen op het oordeel van de technicus. 

Wij zijn alvast benieuwd naar de evolutie en houden de vinger aan de pols van dit dossier. 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.