Frankrijk heeft besloten om de overheidspremie van tot € 7.000 niet langer toe te kennen aan in China gebouwde elektrische auto’s. Daarmee hebben onder meer de Tesla Model 3, de Smart #1, de MG 4 maar ook de Dacia Spring niet langer recht op de ondersteuning. Voor de Vlaamse EV-premie van € 5.000 wordt zo’n maatregel momenteel niet overwogen.
Nieuwe vereisten voor de overheidspremie in Frankrijk stipuleren dat de hoeveelheid CO2-uitstoot in het productieproces van elektrische auto’s die theoretisch in aanmerking komen voor de overheidssteun in rekening wordt gebracht. Officieel gebeurt dat om constructeurs aan te zetten om de uitstoot in de productie van elektrische auto’s te verlagen. In werkelijkheid worden auto’s die in Europa worden gebouwd door die maatregel duidelijk bevoordeeld ten opzichte van modellen die in China worden geassembleerd, omdat daar voornamelijk met fossiele (kolen-)energie wordt gewerkt in het productieproces en de auto’s een lange weg moeten afleggen tot bij de eindklant.
De maatregel komt er dus om de Europese (en in het geval van de Franse maatregel natuurlijk voornamelijk de Franse) autoproductie te stimuleren en autobouwers te ondersteunen in hun strijd tegen de armada aan goedkope(re) Chinese auto’s die naar Europa worden verscheept en hier de markt ontwrichten. De Europese Unie heeft trouwens een onderzoek ingesteld naar de Chinese staatssteun voor de eigen EV-constructeurs, wat mogelijk tot extra invoerheffingen kan leiden.
In de lijst van auto’s die met de nieuwe regels niet langer in aanmerking komen voor de Franse staatssteun, staat naast de in China gebouwde Tesla Model 3, de Smart #1 en MG 4 ook de Dacia Spring. Dat lijkt wat vreemd, aangezien Dacia toch de Roemeense dochter van het Franse Renault is, maar komt doordat de auto in China wordt gebouwd. Ook de eveneens in China geassembleerde BMW iX3 komt niet in aanmerking, maar was al niet opgenomen in de lijst omwille van zijn te hoge catalogusprijs.
Ook de Vlaamse overheid voorziet momenteel een premie van € 5.000 voor particulieren die een nieuwe elektrische auto van maximaal € 40.000 aanschaffen. Dat mag ook een Chinees model zijn, aangezien in ons land nog geen sprake is van dergelijke protectionistische maatregelen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853