Tot de kerstvakantie zal er in de Ford-fabriek in Keulen maar een op de twee weken worden gewerkt. De vraag naar de er gebouwde elektrische Explorer en Capri is te zwak om de productie op volle kracht te laten draaien.
Er wordt dezer dagen nogal wat gerekend en ongetwijfeld ook gevloekt op de hoofdkwartieren van tal van autobouwers. Ook bij Ford dus, dat zijn werknemers in Keulen heeft ‘uitgelegd’ dat er momenteel meer auto’s worden gebouwd dan er worden verkocht. De aanzienlijk lagere vraag naar elektrische voertuigen in (vooral) Duitsland noodzaakt een tijdelijke aanpassing van de productievolumes, zo bevestigde een Ford-woordvoerder aan het persbureau DPA.
De arbeiders aan de Ford-band in Keulen zullen tot de kerstvakantie dus afwisselend een week werken en een week vrij nemen. In de Duitse fabriek werd tot de zomer van vorig jaar de Fiesta gebouwd. Die stadswagen zag zijn carrière toen zonder opvolger eindigen, sinds juni van dit jaar rolt in Keulen de Explorer van de band. In september kwam daar de erop gebaseerde Capri bij, beide elektrische modellen staan op het MEB-platform van de Volkswagen-groep. Voor de omschakeling van de fabriek was een investering van zowat 2 miljard dollar nodig. Die lijkt vooralsnog dus niet echt te renderen.
Verschillende Europese autobouwers lijden onder de zwakke vraag naar elektrische auto’s, maar Ford lijkt er extra zwaar door te worden getroffen. Na de Fiesta verdwijnt volgend jaar ook de lange tijd toch bijzonder populaire Focus uit het aanbod. De compacte middenklasser wordt gebouwd in het Duitse Saarlouis, er wordt naar verluidt nog gezocht naar een overnemer voor die fabriek. Veel ‘klassieke’ personenwagens met verbrandingsmotor blijven er dan niet meer over in de Europese Ford-catalogus, de Amerikaanse constructeur wil zich hier naast elektrische auto’s vooral toeleggen op bestelwagens.
Die ‘strategie’ lijkt momenteel dus niet de verhoopte resultaten op te leveren. Terwijl de verkoop van personenwagens in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk volgens belangenvereniging ACEA in september met 4,2 procent daalde, ging die van Ford met maar liefst 18 procent achteruit. Het marktaandeel zakte van 4,1 naar 3,3 procent.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853