Ford breidt het aanbod van zijn ruime en dan ook heel functionele Tourneo Connect uit met een interessante plug-inhybride variant. Er wordt een elektrisch rijbereik van maar liefst 110 kilometer voor beloofd. De Tourneo Connect is niet meer en ook niet minder dan een Volkswagen Caddy met Ford-saus en kruiden, ook die hybride aandrijflijn komt dus van de Duitse gelegenheidspartner.
Een 1,5 liter grote benzinemotor van 150 pk en dus ook een elektromotor, dan weet de autokenner natuurlijk meteen uit welke pot de mosterd komt. Diezelfde plug-inhybride combinatie werd recent immers ook aangekondigd voor de vernieuwde Volkswagen Golf eHybrid en de Skoda Superb Combi iV, een auto waar we trouwens al even mee konden rijden. Het ligt voor de hand dat Volkswagen die technologie binnenkort ook wel in zijn Caddy zal aanbieden, Ford doet dat dus nu al voor de ervan afgeleide Tourneo Connect en de 35 centimeter langere Grand Tourneo Connect met zeven zitplaatsen.
Verwar die handige break niet met de net iets compactere Tourneo Courier. Die laatste werd door Ford zelf ontwikkeld en komt er ook met een volledige elektrische aandrijving. Voor de Tourneo Connect houdt de constructeur het bij verbrandingsmotoren op benzine en diesel. In het eerste geval kan dat voortaan dus ook met de assistentie van een elektrische motor. Het systeemvermogen bedraagt zoals gezegd 150 pk en het maximumkoppel 350 Nm, die kracht gaat via een zestrapsautomaat met dubbele koppeling naar het asfalt. Een batterij van net geen 20 kWh is goed voor een verrassend groot elektrisch rijbereik, dat bedraagt maar liefst 110 kilometer. Er is een boordlader van 11 kW, maar je zal ook kunnen ‘snelladen’ tot 50 kW. Ook dat is voor een plug-inhybride auto wel nog altijd vrij uitzonderlijk. Het is nog even wachten op de Belgische lancering en dus ook op de prijs.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853