Ford moest zijn fabrieken door het coronavirus maandenlang stilleggen, ook de Mexicaanse site waar de elektrische cross-pony in elkaar wordt gezet. Volgens Ford-woordvoerster Emma Bergg zal de productie op tijd opstarten om nog dit jaar te kunnen leveren in Amerika, maar de extra reistijd naar Europa zorgt ervoor dat 2020 geen haalbare kaart meer is voor het Oude Continent. Dat vertelde ze aan Electrek.
Kuga PHEV moet monsterboetes vermijden
Het ziet er dus naar uit dat Ford niet op de nuluitstoot van de Mustang Mach-E kan rekenen om de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn auto’s tegen eind dit jaar naar 95 g/km te brengen, zoals Europa oplegt. Alle hoop is dus gevestigd op de plug-inhybride versie van de Kuga, die volgens de NEDC 2.0-methode tussen 26 en 32 g/km uitstoot.
Met uitzondering van de Fiesta en de basisversies van de Puma en de Focus zit de rest van het Ford-gamma beduidend boven de 95 g/km, dus zal het Blauwe Ovaal massaal veel Kuga PHEV’s moeten verkopen in 2020 om het target te halen. Dat zou wel eens kunnen betekenen dat er mooie kortingen bedongen kunnen worden in de Ford-showrooms.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853