Nieuws

© Ford

Ford Ranger plug-inhybride: “omdat elektrisch op de meeste markten (nog) geen zin heeft”

19 september 2023
Door Dieter Quartier

Er werd gefluisterd dat Ford een full electric Lightning-versie van de Ranger zou lanceren, maar daar komt voorlopig niets van in huis. In de plaats daarvan introduceert Detroit een plug-inhybride, omdat die op wereldniveau meer klanten zou kunnen aanspreken.

 

De Ford F-150 Lightning kent heel wat bijval in Noord-Amerika. De elektrische versie van ’s lands meest verkochte light vehicle ging er vorig jaar 15.617 keer over de toonbank, op een totaal van 653.957 F-150’s. Daarmee haalt de EV-versie een aandeel van 2,4 procent in de verkoopmix.

Van de Ranger sleet Ford wereldwijd zo’n 300.000 stuks in 2022 – niet eens de helft van de Amerikaanse F-150-verkoop. Mocht een elektrische Lightning-versie daarin een aandeel van 3 procent halen, zit je nog maar aan 9.000 eenheden op jaarbasis. Allicht is dat de reden waarom Ford besliste om voor de tussenstap genaamd plug-inhybride te gaan. Het schat de slaagkansen van de PHEV alleszins hoog in.

"Onze klanten willen geëlektrificeerde voertuigen die sterke prestaties en betaalbare eigendomskosten leveren zonder afbreuk te doen aan wat ze zo leuk vinden aan hun truck," aldus Hans Schep, general manager van Ford Pro Europe. "De Ranger Plug-in Hybrid is de beste oplossing voor werk, vrije tijd en gezin - hij biedt klanten de mogelijkheid om elektrisch te rijden voor korte ritten alsook ongelooflijke offroad-, laad- en trekcapaciteiten in hybride modus."

Ford Ranger 2.3 Ecoboost 

Als je dacht dat de aandrijving gewoon zou overgenomen worden van de Ford Explorer, dan heb je het mis. Helaas dus geen vette drieliter-V6 als thermisch hart, maar wel een 2.3-EcoBoost-vierpitter op benzine. De accu zorgt voor een actieradius van zo’n 45 kilometer. De maximale geremde trekkracht van de Ranger Plug-In Hybrid bedraagt 3.500 kg - hetzelfde als de rest van het Ranger-gamma. RANGER PHEV CHARGING 1

De productie van de allereerste Ranger Plug-in Hybrid start eind 2024 en de levering aan klanten vindt begin 2025 plaats. Voorlopig is Ford de enige constructeur die een plug-inhybride pick-up aanbiedt bij ons. Bij Maxus staat de elektrische T90 in de steigers, bij Toyota experimenteert men met een Hilux op waterstof

Deel op

Lees meer over

Dieter Quartier

Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.