Ford doet weer mee aan het uithoudingsracen, zij het vooralsnog enkel met een Mustang in de GT3-klasse waarmee het natuurlijk niet voor de eindoverwinning kan gaan. Vanaf 2027 wil het dat wel doen, dan vervoegt de Amerikaanse constructeur het al bijzonder indrukwekkende deelnemersveld in de Hypercar-categorie.
Ford won tussen 1966 en 1969 vier keer de prestigieuze 24 Uren van Le Mans met de GT40, het leverde toen onder meer een heroïsche strijd met Ferrari. Mislukte onderhandelingen over een overname had ze in Detroit bijzonder kwaad gemaakt, waarop dan maar werd besloten de Italianen op een van hun favoriete speelterreinen te gaan pesten. Een van de Ford-overwinningen, de laatste in 1969, kwam er met Jackie Oliver en Jacky Ickx.
Daarna stopte het Ford-engagement in Le Mans en aanverwante races, tot de constructeur begin jaren 80 nog eens terugkwam met de C100. Dat werd echter, door vooral betrouwbaarheidsproblemen, geen succes. Recenter verschenen er opnieuw Fords aan de start, maar dan in een ‘lagere’ klasse en dus zonder kans te maken op algemene overwinningen. Vanaf 2027 wil Ford, dat als motorleverancier ook weer actief wordt in de Formule 1 én via een privéteam ook het rallywereldkampioenschap betwist, echter wel terug op de ‘grote’ successen mikken. Het gaat dan om de LMDh-categorie, die waar ook onder meer Alpine, BMW, Cadillac en Porsche in aantreden. De Amerikanen hebben wel nog niet bekendgemaakt wie het chassis zal leveren en welke rijders het ervoor zal aantrekken. De ontwikkeling van de auto moet allicht nog beginnen, maar in (of vanaf) 2027 zal er op de deelnemerslijst van Le Mans dus weer nog een grote naam bijkomen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853