Velen beweren dat plug-ins enkel en alleen omwille van de fiscale voordelen worden aangeschaft (en dan voornamelijk door ondernemingen), maar dat de bestuurders dan geen enkele moeite doen om ze ook effectief aan het stroomnet op te laden. Wij hebben dat altijd betwist, en krijgen gelijk van Ford, dat vaststelde dat de Europese bestuurders van de Kuga plug-in 49 procent van alle kilometers die ze in 2021 aflegden elektrisch reden, wat jaarlijks potentieel een besparing van € 800 aan brandstofkosten oplevert voor wie 15.000 km per jaar rijdt.
Gemiddeld 52 kilometer per dag
De Kuga Plug-in, de bestverkochte PHEV in Europa tijdens de eerste helft van dit jaar, kan 56 kilometer elektrisch rijden volgens Ford (al bewezen wij dat ook veel meer dan dat perfect kan).
Door het verzamelen van geanonimiseerde data kan Ford nu aantonen dat de helft van alle gereden kilometers elektrisch waren. Uit de data van Ford blijkt dat meer dan twee derde van de ritten met de Kuga plug-in kortere, lokale verplaatsingen zijn van 50 kilometer of minder. De gemiddelde afstand die dagelijks werd afgelegd is 52 kilometer, wat perfect kan met de elektrische autonomie van de Kuga.
Vaak opladen
Vaak opladen is de boodschap met een plug-in, en de Kuga-eigenaars deden dat ook want voor elke 100 ‘rijdagen’ in een Kuga PHEV waren er 89 laadbeurten. Van die laadbeurten bleek 45 procent ’s nachts plaats te vinden en hing. Daarnaast hing de auto bij 35 procent van de laadsessies 12 uur of langer aan het stopcontact (wat twee keer zo lang is als strikt nodig om de batterij aan een gewoon stopcontact op te laden).
In heel Europa maakten plug-in hybrides dit jaar in het tweede kwartaal 8,4 procent van het aantal verkochte auto’s uit, wat meer dan 255 procent hoger ligt dan in dezelfde periode van vorig jaar.
Advies voor uw volgende bedrijfswagen?
Op zoek naar de ideale laadoplossing?
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853