Nieuws

© Ford

Ford gaat voor LFP-batterijen om goedkopere Mustang Mach-e te kunnen bouwen

07 maart 2023
Door Dieter Quartier

Ford voelt de hete adem van Tesla, dat onlangs de prijzen van de Model Y en Model 3 verlaagde. Niet geheel onverwacht kondigt de Amerikaanse autoreus uit Detroit aan dat de Mustang Mach-e in een goedkopere versie zal worden aangeboden. Die maakt gebruik van lithium-ijzerfosfaatbatterijen (LFP), net als de instapversies van de hogergenoemde Tesla’s.



LFP-batterijen hebben voor- en nadelen. Ze gaan lang mee en kunnen vaker worden opgeladen, terwijl er minder dure materialen voor nodig zijn. Ze stellen het zonder kritieke mineralen zoals nikkel en kobalt en zijn ook veel beter bestand tegen brand. Wel is hun energiedichtheid lager dan die van klassieke nikkel-mangaan-kobaltaccu’s (NMC).

Ford zou de LFP-batterijen zelf gaan assembleren in een nog op te leveren fabriek in Marshall, Michigan. Er is een investering voorzien van liefst 3,5 miljard dollar voor Ford’s Gigafactory, die de naam Blue Oval Battery Park Michigan zal dragen en 2.500 werknemers zal tellen wanneer ze in 2026 wordt geopend. De totale capaciteit bedraagt 35 gigawatt-uur, genoeg om ongeveer 400.000 elektrische voertuigen van energie te voorzien.

Zolang hoeven Mach-e-klanten echter niet te wachten op de versie met LFP-accu’s. Ford zou dit type batterij al dit jaar beginnen inbouwen – ook in de F150 Lightning, overigens. Ze zullen dus elders aangekocht worden. Tesla haalt ze vandaag bij BYD, de Chinese accugigant. Het is goed mogelijk dat Ford hetzelfde kanaal zal aanboren.

Deel op

Dieter Quartier

Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.