De liefhebbers kunnen de prestaties van hun Focus ST op het circuit naar nog grotere hoogten tillen met een nieuw Track Pack, dat werd afgesteld door Ford Performance op de beroemde Nürburgring Nordschleife in Duitsland.
Met het nieuwe Track Pack, dat exclusief verkrijgbaar is op de vijfdeurs-hatchback met handgeschakelde zesversnellingsbak, kan de bestuurder de veerpoten naar wens instellen. Het omvat ook remschijven van 363 mm vooraan, die aangegrepen worden door rode Brembo-remklauwen met vier zuigers. Verder liet Ford Performance specifieke Pirelli P Zero Corsa -banden ontwikkelen om de tractie te optimaliseren.
"Ons nieuwe Focus ST Track Pack combineert hoogwaardige technische componenten om de hot-hatch echt geschikt te maken voor circuitliefhebbers", zegt Stefan Muenzinger, manager Ford Performance, Europa. "Een verstelbare ophanging, enorme remmen en gripvaste banden helpen de prestaties, de koetswerkcontrole en de uithouding op circuit te optimaliseren voor maximaal plezier - en dat is waar het bij deze auto om draait."
Track-ready
Het in samenwerking met motorsportspecialist KW Automotive ontwikkelde ‘coilover’-veringssysteem van het Track Pack kan in 12 posities worden ingesteld voor het inveren en 16 posities voor het uitveren. Met deze dubbele regelmogelijkheid kunnen circuitrijders de ophanging van hun Focus ST nauwkeurig afstellen en zelfs de prestaties aanpassen aan hun favoriete circuits.
De dempers werken samen met gepoedercoate veren die tot 50 procent stijver zijn en de rijhoogte met 10 mm verlagen in vergelijking met de standaard Focus ST, waardoor het zwaartepunt lager komt te liggen en de carrosserie minder snel overhelt. Bestuurders kunnen de ophanging ook aanpassen voor een verdere verlaging van de rijhoogte tot 15 mm, als de lokale wetgeving dit toestaat.
Speciale wielen
De vloeiend gevormde 19-inch lichtmetalen velgen worden vervaardigd via een proces waarbij de aluminiumlegering wordt samengeperst om de treksterkte te behouden en de schokbestendigheid te verhogen, terwijl er minder materiaal wordt gebruikt voor een lichtere legering. Het resultaat is wielen die 10 procent lichter zijn dan standaard en sneller van verticale richting kunnen veranderen, wat het bandcontact en de grip verbetert.
Track-style
Het unieke Track Pack-exterieurdesign zorgt voor een nog opvallender uiterlijk. De ST-achterspoiler, achterdiffusor en voorbumpervleugels zijn allemaal afgewerkt in zwarte hoogglans, ongeacht de carrosseriekleur. Alle drie de elementen zorgen voor passieve aerodynamische effecten en optimaliseren de downforce en stabiliteit.
Het dak, de bovenste grille en de buitenspiegelkappen van het Focus ST Track Pack zijn eveneens afgewerkt in zwarte hoogglans. Andere exclusieve exterieurdetails zijn subtiele zwarte contouren voor de ST-logo's in plaats van het standaard chroom. Voor het koetswerk is er keuze uit Agate Black, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic en het ST-exclusieve Mean Green.
Ecoboost
De 2,3-liter-EcoBoost-benzinemotor van de Focus ST levert een vermogen van 280 pk bij 5.500 o/m en een koppel van 420 Nm tussen 3.000 en 4.000 o/m, mede dankzij een twin-scroll turbocompressor.
De prestaties worden verhoogd met voorzieningen als flat-shift, die het gas openhoudt wanneer de koppeling wordt ingetrapt tijdens het opschakelen, en een innovatief elektronisch sperdifferentieel (eLSD) met hydraulische koppelingen die tot 100 procent van het beschikbare koppel kunnen herverdelen naar het wiel met de meeste tractie. Het systeem werkt sneller en nauwkeuriger dan een mechanisch sperdifferentieel en past het koppel preventief aan op basis van input van motor- en voertuigsensoren.
Bestuurders kunnen ook gebruikmaken van de selecteerbare Drive Modes om de eigenschappen van het sperdifferentieel, de gaskarakteristiek, de elektronische stuurbekrachtiging en de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) aan te passen aan het rijscenario. Een Track-modus biedt ook scherpere reacties en vrijheid binnen het ESC-systeem voor maximale feedback en betrokkenheid van de bestuurder.