Drie jaar na zijn introductie brengt de huidige Focus-generatie een bezoek aan de wellnesskliniek. Hij schaaft zijn motorengamma bij en zet digitaal weer een stap voorwaarts. De timing van de midlife-opfrisbeurt voor Fords volumemodel lijkt oordeelkundig. Opel heeft net zijn nieuwe Astra gelanceerd en bij Peugeot staat de nieuwe 308 in de showroom. Die zijn beide leverbaar als plug-inhybride en pakken uit met een digitaal dashboard waar sommigen duimen en vingers bij aflikken.

Ford moest dus een tandje bijsteken, maar een PHEV-versie hoeven we niet te verwachten, net zomin als een dashboard dat uit één groot glazen paneel bestaat. Neen, de Focus houdt het bij een bescheiden technische upgrade en blijft een vrij conservatief product. Dat betekent daarom niet dat hij een saaie auto is. De klemtoon ligt gewoon elders: op rijdynamiek en gebruiksgemak.
48 Volt mild hybride en 7DCTNieuw onder de motorkap is de licht elektrisch ondersteunde 1.0 EcoBoost-driecilinder op benzine, die 125 of 155 pk levert. In deze ‘Hybrid’ versie.- een term die hier eigenlijk wordt misbruikt, want hij maakt het niet mogelijk om zuiver elektrisch te rijden – is de alternator vervangen door een riemaangedreven startmotor/generator, zodat energie die normaal verloren gaat tijdens het remmen, kan worden gerecupereerd en opgeslagen in een specifieke lithium-ionbatterij. Ook kan de deze startmotor/generator tijdens het accelereren enkele kW aan elektrisxch vermogen afleveren zodat de verbrandingsmotor minder hard moet werken en dus minder benzine vergt.
Standaard wordt de 1.0 EcoBoost Hybrid gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, goed voor een WLTP-brandstofverbruik vanaf 5,1 l/100 km en een CO2-uitstoot vanaf 115 g/km. Als optie is er een nieuwe automatische transmissie met dubbele kppeling. Deze zeventraps-Powershift-overbrenging vult de elektrisch ondersteunde prestaties van de hybride aandrijving aan om het typische rijplezier van de Focus te verzekeren, aldus Ford.
SYNC 4 met OTA-updatesIn het interieur zien we Ford’s SYNC 4-technologie voor het infotainment, dat prat gaat op cloud-ondersteunde navigatie en een geconnecteerde spraakbediening die natuurlijke gesproken commando’s begrijpt. SYNC 4 wordt ondersteund door een volledig nieuw 13,2”-scherm met landschapsweergave en een intuïtieve interface, ontworpen om moeiteloos door een brede waaier aan rij- en comfortvoorzieningen te navigeren.
De technologie maakt ook draadloze Ford Power-Up-updates (Over The Air) mogelijk om de functionaliteit in de loop der tijd te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan software-updates die de werking van de rijhulpsystemen verbeteren of zelfs uitbreiden, of extra apps voor het infotainmentsysteem.