Nieuws

© Ferrari

Ferrari onthoofdt de Roma: nieuwe cabrio voor zomers rijplezier

16 maart 2023
Door Stijn Blanckaert

Ferrari stelt met de Roma Spider een dakloze versie van de Roma voor. De cabrio krijgt een innovatieve softtop die in 13,5 seconden geopend kan worden voor dakloos rijplezier en auditief genot bij het luisteren naar de V8 met twee turbo’s.

 

Ferrari voegt met de Roma Spider een nieuw model aan het gamma toe. Dat neemt de afmetingen, volumes en specificaties van de Roma coupé over maar wisselt diens vast dak in voor een softtop, een voorziening die na maar liefst 54 jaar terugkeert naar een Ferrari met de motor voorin. De vorige, vraagt u? Dat was de 365 GTS uit 1969.

Ferrari Roma Spider 5Ferrari koos voor een modern softtop-design met uitgebreide personalisatiemogelijkheden met speciale stoffen en contrasterende stiksels. De softtop kan in 13,5 seconden en bij snelheden tot 60 km/h worden geopend. De compacte afmetingen ervan komen de bagageruimte-inhoud ten goede. Met 255 liter met de kap dicht is die best ruim voor een auto als deze. 

Gepatenteerd windscherm

Een nieuw, gepatenteerd windscherm dat is geïntegreerd in de rugleuning van de achterbank kan bij snelheden tot 170 km/h via een knop op de tunnelconsole worden geactiveerd om turbulenties in het interieur te elimineren en kan dan bij elke snelheid gebruikt worden. Door het ontwerp ervan neemt het geen extra ruimte in.Ferrari Roma Spider 2

Technisch is de Roma Spider identiek aan de klassieke Roma en door de softtop in plaats van de hardtop van zijn voorgangers en het aluminium chassis heeft de Spider de beste gewicht-vermogenverhouding in zijn klasse. 

In 3,4 seconden naar de honderd 

De 620 pk en 760 Nm sterke V8 van 3.855 cc maakt deel uit van de motorenfamilie die vier jaar op rij werd uitverkoren tot International Engine of the Year en is gekoppeld aan Ferrari’s 8-traps DCT-transmissie die bekendstaat om zijn snelle schakeltijden en in een aangepaste vorm ook gebruikt wordt in de SF90 Stradale. Ferrari Roma Spider 13

De Spider accelereert in 3,4 seconden naar 100 km/h en haalt een top van meer dan 320 km/h. Het 200 km/h-merkteken wordt na 9,7 seconden bereikt. Ondanks de montage van de softtop realiseerde Ferrari een bijna perfecte gewichtsverdeling van 48 procent vooraan en 52 procent achteraan.

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.