Nieuws

© KIA

Fel opgewaardeerde Kia EV6 nu ook helemaal klaar voor Europa

27 augustus 2024
Door Alain Devos

We wisten al dat Kia zijn elektrische EV6 heeft opgewaardeerd voor de Zuid-Koreaanse thuismarkt, nu weten we ook wat dat voor de voor onze streken bestemde exemplaren inhoudt. Het koetswerk en het interieur zijn aangepast én de technologie is nog wat efficiënter geworden.

 

Om met het eerste te beginnen, op het front verschijnen Star Map gedoopte lichtblokken die sterk(er) op die van de grotere EV9 en nog wel enkele andere recent onder handen genomen Kia’s lijken. Een vleugelvormig bumperontwerp wordt verondersteld wat extra dynamiek toe te voegen. Ook achteraan zijn de lichten en de bumper hertekend, de eerste moeten de auto nog wat breder en – dixit Kia – futuristischer doen lijken. Het design van de velgen is evengoed nieuw. Voor de GT-Line (op de foto’s) zijn er aparte en nog dynamischer ogende bumpers, een centrale LED-verlichtingsunit en ook specifieke velgen.Fel opgewaardeerde Kia EV6 nu ook helemaal klaar voor Europa

Meer gebruiksgemak en meer luxe

Het interieur krijgt strakkere lijnen, die worden ook verondersteld nog wat meer luxe uit te stralen. Er is een nieuw stuurwiel en ook de vorm van het lichtjes gebogen infotainmentscherm moet voor extra verfijning zorgen. De sfeerverlichting accentueert dan weer de horizontale vormgeving. In de middenconsole is er een vingerafdrukherkenningssysteem geïntegreerd, daarmee kan de auto ook zonder digitale sleutel worden gestart, kunnen bestuurdersprofielen worden opgeslagen en kan er toegang worden verleend tot diverse functies.

Het draadloze en nog wat ergonomischer gevormde oplaadstation kan nu opladen met 15 W, Android Auto en Apple CarPlay kunnen natuurlijk evengoed draadloos worden gebruikt. Op de optielijst komen een elektrische verstelling (hoogte en diepte) voor het stuurwiel en een head-updisplay waarmee de voor de bestuurder belangrijkste informatie op de voorruit wordt geprojecteerd.Fel opgewaardeerde Kia EV6 nu ook helemaal klaar voor Europa

Hoger veiligheidsniveau 

Via een Hands-on Detection weet de elektronica dat de bestuurder het stuurwiel nog altijd vasthoudt, bij het gebruiken van autonome rijfuncties hoeft die er dus geen extra ‘druk’ op uit te oefenen om aan te geven dat hij nog bij de les is. Het arsenaal aan rijassistentiesystemen is ook uitgebreid met Lane Following Assist 2, Remote Smart Parking Assist 2 en Fort, Side & Rear Parking Collision-avoidance Assist. Tussen de bestuurder en de voorste passagier zit er nu een zevende en Front Center gedoopte airbag. De structuur van de auto is trouwens ook verstevigd, dankzij iets dikkere B-stijlen. Als optie is er een actieve demping, die moet zowel het rijcomfort verfijnen als de stabiliteit verhogen. Het eerste wordt ook geoptimaliseerd door de verbetering van de isolatie van de (achterste) motor.

Het interessantste deel van het EV6-verhaal hebben we voor het einde bewaard. De capaciteit van de batterij van de Standard Range-modellen is verhoogd van 58 naar 63 kWh, voor de Longe Range gaat het van 77,4 naar 84 kWh. Die ‘groei’ is te danken aan de hogere energie-dichtheid, het gewicht van de accu’s stijgt daardoor niet. Het rijbereik neemt natuurlijk ook toe, voor de EV6 met de grootste batterij zelfs van 528 tot 582 kilometer. Aan een snellader lukt opladen van 10 tot 80 procent in slechts 18 minuten, dankzij de 800-volttechnologie volstaat een kwartier laden voor 343 kilometer. Het pieklaadvermogen is dan ook toegenomen van 239 tot 258 kW.Fel opgewaardeerde Kia EV6 nu ook helemaal klaar voor Europa

Nog even geduld

De vernieuwde EV6 wordt tegen het begin van de herfst in Europa verwacht, de Belgische invoerder maakt binnenkort dus ook de precieze uitrustingsdetails en prijzen bekend. Kia lanceerde de EV6 in 2021 en heeft er wereldwijd al iets meer dan 210.000 exemplaren van verkocht, met de opwaardering stelt de Zuid-Koreaanse autobouwer nu aan het tweede hoofdstuk van dat succesverhaal te beginnen. Het EV-gamma wordt binnenkort ook nog uitgebreid met de wat compactere EV3, ook in België wordt daarmee natuurlijk op een nog wat groter publiek gemikt. 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.