Om er opnieuw enkele jaren tegen te kunnen geeft BMW zijn allergrootste SUV een make-over die uiterlijk vooral vooraan opvalt. Daar maken gesplitste koplampen hun debuut. De horizontale led-lichtelementen die hoger in de voorkant zijn geplaatst zijn smal en breed, en omvatten de standlichten, de dagrijlichten en de richtingaanwijzers. De ledlampjes eronder voor de dim- en grootlichten geven wanneer ze niet geactiveerd zijn de indruk in de achtergrond te verdwijnen, door hun donkere behuizing en verzonken positie. Zo heeft de X7 echt een andere look vooraan, die ongetwijfeld terugkeert in het front van de nieuwe BMW 7 die eerstdaags onthuld wordt.
Verder krijgt de X7 ook cascadeverlichting voor de nieren die het radiatorrooster vormen. Die “Iconic Glow”-nieren, reeds gekend van op de X6, zijn standaard op de X7 M60i xDrive en zullen als optie verkrijgbaar zijn op de andere versies.Aan de achterzijde worden de slanke lichtblokken, die nu driedimensionaal zijn vormgegeven, geaccentueerd. De chroomstrip die de achterlichten met elkaar verbindt is in een glazen afdekking geïntegreerd.
De nieuwe kleur M Marina Bay Blue is voorbehouden voor de M60i xDrive, het nieuwe Sparkling Copper Grey kan op alle modellen besteld worden. De vernieuwde X7 heeft altijd minimaal 20 duim grote aluvelgen maar de M60i xDrive en de wagens met het (nieuwe) M sportpakket hebben recht op exemplaren van 21 duim, terwijl voor het eerst af-fabriek op een BMW ook wielen van 23 duim verkrijgbaar zijn.
Uitgebreide standaarduitrusting
De standaarduitrusting van de X7 werd verder uitgebreid met verwarmbare comfortzetels voor bestuurder en passagier en een bekleding in BMW Individual Merino-leder. Ook voor de automatische airconditioning met vier zones, een panoramisch glazen zonnedak, een draadloze smartphonelader, een lederen sportstuur met schakelpaddels en een hifi-systeem moet niet bijbetaald worden. Optioneel kan onder andere gekozen worden voor het panoramisch glazen Sky Lounge-zonnedak met ledverlichting en het Bowers & Wilkins Diamond Surround soundsysteem.
Standaard krijgt de X7 adaptieve luchtvering op de twee assen en elektronisch gestuurde schokdempers, terwijl de X7 M60i xDrive standaard ook uitgerust is met Integral Active Steering en het Executive Drive System met actieve rolstabilisatie, twee voorzieningen die net als het xOffroad-pakket optioneel verkrijgbaar zijn op de zescilindermodellen.
BMW Operating System 8
Naar het voorbeeld van de nieuwe 2 Active Tourer, de i4 en de iX maakt BMW’s nieuwe Operating System 8 met het BMW Curved Display ook op de X7 zijn opwachting. Het display bestaat uit een informatiedisplay van 12,3 duim en een bedieningsdisplay met een schermdiagonaal van 14,9 inch. De handige iDrive-controller is hier, in tegenstelling tot bij de 2 Active Tourer, gelukkig nog altijd van de partij. Naast de iDrive-controller vinden we ook een nieuwe schakelaar die de klassieke hendel van de versnellingsbak vervangt.
Het navigatiesysteem BMW Maps met cloud-technologie kan als optie worden besteld met Augmented View op het bedieningsdisplay. Dankzij de optionele BMW Digital Key Plus kunnen klanten hun X7 met een Apple iPhone vergrendelen en ontgrendelen.
48 volttechnologie
De 48V mild hybridtechnologie doet ook haar intrede in het X7-gamma, dat uit drie motoren bestaat. Het topmodel is de 4,4 liter grote V8 op benzine van de X7 M60i xDrive. Die heeft niet minder dan 530 pk (390 kW) en 750 Nm aan koppel, sprint naar de honderd in amper 4,7 seconden en haalt 250 km/h. Het WLTP-brandstofverbruik zou tussen de 12,2 en 13,3 l/100 km bedragen.
Iets bescheidener is de zescilinder-in-lijn van de X7 xDrive40i. Het gaat om een drieliter die vol zit met innovaties voor het verbrandingsproces, de gasuitwisseling, de klepsturing, de injectie en de ontsteking, waardoor het vermogen 380 pk (280 kW) bedraagt, wat 47 pk meer is dan bij de vorige 40i. Ook het maximumkoppel nam met 70 Nm toe tot 520 Nm en met de input van het mild hybride systeem zelfs tot 540 Nm. Met de drieliter op benzine rij je al na 5,8 seconden 100 km/h als je dat wil en haal je eveneens 250 km/h waar dat nog mag. Het verbruik van deze benzinemotor ligt met 9,2 tot 10,5 l/100 km logischerwijs wat lager dan dat van de V8.
Ook de zescilinder dieselmotor van de X7 xDrive40d kreeg een update en heeft nu lagere verbruiks- en emissiewaarden (7,6 tot 8,7 l/100 km, 200 – 230 g/km CO2 WLTP) terwijl het maximumvermogen nu 352 pk (259 kW) bedraagt en hij met zijn nominale koppel van 700 Nm (of zelfs 720 Nm met de hulp van het mild hybridsysteem) nog steeds bijzonder veel trekkracht heeft.
Het belangrijkste gemeenschappelijke kenmerk van de drie motoren is de integratie van 48 volttechnologie van de nieuwe generatie. In zijn nieuwste incarnatie bestaat deze vorm van mild hybride elektrificatie uit een in de transmissie geïntegreerde startgenerator op de krukas, goed voor een extra vermogen van 9 kW/12 pk en een extra koppel van 200 Nm. Alle motoren zijn gekoppeld aan een achttraps sportversnellingsbak Steptronic met schakelpaddles aan het stuur en een Sprint-functie en de aandrijving gebeurt altijd op de vier wielen door BMW’s xDrive.
De X7 wordt nog steeds geproduceerd in de Amerikaanse BMW-fabriek in Spartanburg (South Carolina) en komt in augustus 2022 op de markt.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853