Nieuws

© BMW

Extra krachtige BMW M3 CS Touring is een voor het circuit geschikte... break

30 januari 2025
Door Alain Devos

We kunnen het ons moeilijk voorstellen, maar stel dat je een M3 Touring lust en die na een proefritje toch nog wat te braaf vindt uitvallen. Wel, met de voor het eerst voor de break beschikbare CS-variant heeft BMW een oplossing voor dat ‘probleem’.

 

De M3 CS Touring is de nieuwste aanwinst voor wat BMW zelf de speciale edities van zijn gamma krachtige sportberlines en in dit geval dus ook breaks noemt. In de Touring-catalogus staat al een tijdje een M3 Competition M xDrive, een hele mond vol voor een auto met een 3 liter grote zescilinder van een al heel leuke 530 pk. Voor de CS-variant wordt dat vermogen door het verhogen van de maximale laaddruk van de twee turboladers tot 2,1 bar nog verder opgevoerd tot 550 pk. P90584933 highRes 

Door de racerij geïnspireerd 

Er zijn nog wel wat meer door de racerij geïnspireerde aanpassingen, ook het koelsysteem en de olietoevoer zijn ontworpen om aanhoudend zware ‘belastingen’ aan te kunnen. Het maximumvermogen wordt afgegeven bij 6.250 opm en piekt bij 7.200 opm, het maximumkoppel van 650 Nm is beschikbaar tussen 2.750 en 5.950 opm. De nog altijd van een M Steptronic-achttrapstransmissie en M xDrive-vierwielaandrijving voorziene auto spurt in slechts 3,5 seconden van 0 naar 100 km/h. Naar 200 km/h gaat het in 11,7 seconden, het stopt pas bij 300 km/h. Nu ja, mocht je je nog ergens aan dat soort stuntwerk kunnen en durven wagen.  

 Extra opwinding voor de bestuurder en zijn passagier(s) 

Nog even over de versnellingsbak, met Drivelogic is er keuze uit drie karakteristieken: de voor de hand liggende comfort- en sportmodi, maar ook eentje voor op het circuit. Op de achteras zit er een Active M Differential, het helpt de BMW toch nog het karakter van een achterwielaangedreven auto te bezorgen. Hij beschikt trouwens ook nog over een heuse 2WD-modus. P90584948 highRes

Extreem stijve structuur 

De rest van de mechaniek is evengoed nog eens onder handen genomen, met het oog op nog wat meer opwinding voor de bestuurder en zijn eventuele passagier(s). Zo zorgt een speciaal ontworpen motorophanging voor een extreem stijve verbinding met de structuur van de auto, dat maakt de respons van de zescilinder nog wat scherper en brengt het vermogen dus nog wat sneller naar de wielen. De besturing, de actieve demping, de M Compound-remmen, de tractiecontrole en nog wel wat andere rijhulpsystemen, ze zijn allemaal aangepast aan de ware roeping van de CS-variant. 

 De uitlaat zorgt voor auditieve dramatiek  

Door voor diverse onderdelen door koolstofvezel versterkte kunststof te gebruiken, werd het gewicht van de auto nog wat gereduceerd. Het verhoogt het racewagengevoel, zeggen ze bij BMW. Dat doet zeker ook het geluid van het M-specifieke uitlaatsysteem met elektrisch bediende kleppen, een einddemper in titanium en twee pijpen in matzwart. Vooral in de modi Sport en Sport+ zou de klank bij het schakelen echt voor een auditieve ‘dramatiek’ zorgen. Uniek zijn ook de velgen met dubbele spaken en afwerking met Gold Bronze of een matzwarte kleur, ze meten 19 duim voor- en 20 duim achteraan. Voor het rubber errond bedragen de maten respectievelijk 275/35 en 285/30, circuitbanden staan op de optielijst. P90584990 highRes

Woon-werkverkeer 

De ultradynamische rijeigenschappen van de CS-variant kunnen voor heel wat plezier op het circuit zorgen, terwijl de functionaliteit van het breakkoetswerk er tegelijk ook een geschikte auto voor diverse vrijetijdsactiviteiten en natuurlijk ook nog altijd ‘gewoon’ woon-werkverkeer van maakt. Je valt er dan wel nog net iets meer mee op, met dank aan een reeks specifieke M-details die ook deels met de extra noden inzake koelluchttoevoer en aerodynamische balans te maken hebben. Andere zijn er dan weer vooral voor de show en dus het verhogen van de exclusiviteit van de auto. 

 Gloeien als de lichten van een GT-racewagen 

Zo zorgt het voor kenners heel herkenbare koolstofvezel van onder meer de motorkap, de frontsplitter, de luchtinlaten en de buitenspiegelkappen voor een scherp contrast met opvallende koetswerkkleuren als het British Racing Green of het Laguna Seca Blue. Het dak komt altijd in het glanzend zwart, de spoiler boven de kofferklep heeft een rode omlijsting. Vooraan valt de frameloze M-nierengrille op, de leds van de koplampen ‘gloeien’ op dezelfde manier als de GT-racewagens van het merk. P90584873 highRes

Wereldpremière in Australië 

Hetzelfde sfeertje vind je terug in het interieur, dat is onder meer voorzien van M Carbon-kuipstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een onderaan afgeplat stuurwiel en leuke circuitgadgets als de M Drift Analyser en de M Laptimer. De M3 CS Touring beleefde zijn wereldpremière in het verre Australië, op het Bathurst-circuit en bijna letterlijk aan de vooravond van de daar best wel legendarische 12 Uren-autorace. De verkoop in natuurlijk ook Europa start in maart, reken alvast op een prijs die een eind boven de € 100.000 uitkomt.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.