Nieuws

EXCLUSIEF: Citroën My Ami Buggy: stoer alternatief voor Knokse golfkarretjes

16 december 2021
Door Dieter Quartier
Citroën presenteert bij wijze van designoefening een buggy-afgeleide van zijn elektrisch tweezittertje, die naar de My Ami Buggy luistert. Hij werpt zich op als een vernuftig ingericht recreatieobject voor kustverblijvers. Autonieuws kon hem in alle exclusiviteit ontdekken in Parijs.

 CL 20.030.001De My Ami Buggy staat stevig op zijn grote ingekeepte wielen en heeft een uitgesproken avontuurlijk karakter, dat aan de voor- en achterzijde wordt benadrukt door zijn bullbars, koplampkappen en grilles, bumperpanelen en voorpanelen met de chevrons in het midden. Aan de zijkanten geven herwerkte fender flares en buisvormige beschermers aan de onderkant van de deuren de auto een gespierder uiterlijk. Op het dak versterken de imperiaal en het reservewiel de avontuurlijke geest van het concept. Al deze versieringen zijn in één enkele zwarte kleur, die rechtstreeks in de massa is geverfd.
CL.21.042.006De LED-lichtbalk aan de voorzijde van het dak draagt bij aan het gevoel van avontuur tijdens het rijden in de nacht of bij mist. Zodra het voertuig stilstaat, is alles in gereedheid gebracht voor een "kampvuursfeer" dankzij het licht dat door deze bar wordt verspreid en het geluid van zijn playlist, gedistilleerd door de nomadische luidspreker.
CL.21.042.025Byebye deuren

De deuren zijn verwijderd en vervangen door doorzichtige waterdichte afdekkingen die bij slecht weer kunnen worden ingetrokken, een verwijzing naar de Mehari. Deze maken gebruik van schuifsluitingen om de cabine af te sluiten met een hoge opening die doet denken aan de glazen deuren van klassieke voertuigen. De praktische hoezen kunnen worden verwijderd, opgerold en opgeborgen in de rugleuning van de stoelen in speciale hoezen.

Boven de voorruit in het dakgedeelte is een overkapping aangebracht, die bescherming biedt tegen de grillen van het weer. Hij biedt schaduw in de zomer door de zonnestralen op het hoogtepunt tegen te houden.
CL.21.042.024De brede modderbanden en de matgouden velgen zorgen voor een goede grip op alle soorten wegen en een grotere stabiliteit, terwijl de algehele stijl van het object wordt versterkt.

CL.21.042.056Kampeerinspiratie 

My Ami Buggy Concept is uitgevoerd in drie kleuren: zwart, kaki en geel. Het zwart, geïnspireerd op kampeeruitrusting, versterkt het functionele en robuuste karakter van het voertuig. De verschillende tinten zwart - geanodiseerd zwart op de wielkasten en het dak, gestructureerd speckled zwart voor een gehamerd effect aan de achterzijde - passen perfect bij de kleuren geanodiseerd kaki en citroengeel, waardoor het voertuig een stoere uitstraling krijgt met zorgvuldige detaillering.

My Ami Buggy Concept is uitgevoerd in een tweekleurig kleurenschema dat hem een dynamische look geeft: Geanodiseerd Khaki aan de voorkant en Speckled Black aan de achterkant, een spel van symmetrie dat ook tot doel heeft de voorkant van de achterkant van het voertuig duidelijk te onderscheiden. 

De kleur geanodiseerd kaki is een knipoog naar de natuur, want zwart, synoniem voor kracht en moderniteit, vangt het licht en dramatiseert de kleuren waarmee het wordt geassocieerd.
CL.21.042.050Veel sleutelelementen van My Ami Buggy Concept worden geaccentueerd door een vlek Citric Yellow, zoals de stoelen, de oplaadkabel, de grafische capsule op de deuren, alle bagage en veel accessoires. Deze zure kleur geeft ook aan dat de op deze wijze gemarkeerde voorwerpen functioneel zijn.
CL.21.042.026Overal chevrons

Het chevron-thema, een belangrijk stijlkenmerk van Citroën, wordt met dezelfde grafische elementen herhaald op diverse exterieur- en interieurelementen om een ritme te creëren dat doet denken aan de grille van de Traction, de middenconsole van de conceptauto 19_19, de voorste dakpanelen van de Ami One Concept en het design van de opbergvakken van de Ami. Op My Ami Buggy Concept zijn ze te zien aan de buitenkant van de wielkappen, de kap, de zijskidplaten, de lichtrailbeugels, de onderkant van de bumper en de achterkant van de spiegels; en binnenin op de accessoirebeugels, de opbergbakken en het dashboard.
CL.21.042.035Het woord 'Pilot' is te zien op het dak aan de bestuurderszijde en 'Copilot' aan de passagierszijde, en in een soortgelijke knipoog naar de autosport is het nummer 01 gegraveerd op de bestuurdersstoel en 02 op de passagiersstoel om de plaats van elk aan te geven.
CL.21.042.051Ingenieuze features

Aan het interieurontwerp van My Ami Buggy Concept is op drie gebieden minutieus gewerkt: de zitplaatsen, de opbergruimte en de bagage.

My Ami Buggy Concept heeft nieuwe, dikkere zitkussens in traagschuim. Ze zijn gemakkelijk uit de schaal te halen en kunnen gewassen worden. Hun constructie, die bestaat uit twee schelpen die boven elkaar zijn gemonteerd, is geïnspireerd op het ontwerp van een boei, waardoor de link wordt gelegd met de wereld van de strandaccessoires.

De opslagunits zijn slim en mobiel. Elk heeft zijn eigen functie in de cabine, maar kan ook mee naar buiten genomen worden voor een picknick of een uitstapje.
CL.21.042.041De opbergvakken op het dashboard, accessoires die al beschikbaar waren op My Ami, zijn speciaal voor My Ami Buggy Concept opnieuw ontworpen. Boven de bakken is een matgouden metalen galerij bevestigd om te voorkomen dat voorwerpen gaan schuiven.
CL.21.042.036In de deuren op zithoogte is een opbergruimte ingebouwd. Er kunnen allerlei voorwerpen in worden opgeborgen of een grote afneembare tas, die op maat is en van binnenuit kan worden geopend. Het werkt als een zak. Een leuke drukknop wordt gebruikt om de deuren te ontgrendelen, die net als bij de Ami altijd in tegengestelde richting opengaan.

Interessant zijn de verwijderbare steunen met universele bevestigingsschroef waarop je bijvoorbeeld een camera of go-pro kunt monteren.
CL 20.030.008Op zoek naar een markt

Of er ooit een productieversie komt, is onduidelijk. De ‘gewone’ Citroën Ami zal eerst zijn plaats moeten vinden op de markt. Hij positioneert zich tussen en scooter en een auto in kost minstens € 7.690 inclusief btw. Je geraakt er 75 kilometer ver mee, hij wordt aangedreven door een elektromotor van 6 kW en hij haalt 45 km/h.

Er bestaat ook een cargoversie, die interessant kan zijn voor de bedeling van kleinere pakketten in het hart van de stad.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.