De Nederlandse regering geeft sinds begin deze maand subsidies voor wie als particulier een elektrische auto koopt, om de het Nederlandse wagenpark versneld te vergroenen. De premies zijn zo’n groot succes dat na amper twee dagen al bijna zestig procent van het voorziene budget voor nieuwe auto’s opgesoupeerd is.
Het
SEPP-systeem (Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren) dat door de Nederlandse regering is opgezet en inging op 1 juli (voor auto’s die werden aangekocht vanaf 4 juni van dit jaar) geeft een premie van € 4.000 aan particuliere kopers van een nieuwe elektrische auto die tussen € 12.000 en € 45.000 kost en minimaal 120 km elektrisch rijbereik heeft. Tweedehandse EV’s kunnen dan weer rekenen op een premie van € 2.000.
De SEPP-regeling loopt tot 2025, en de Nederlandse regering voorziet elk jaar een nieuw budget. Voor het hele jaar 2020 voorzag de overheid voor de ondersteuning van nieuwe EV’s een bedrag van € 10 miljoen, maar na amper twee dagen (stand op 2 juli om 17 uur) waren met € 5,8 miljoen al voor bijna zestig procent van dat bedrag premies aangevraagd, wat er op wijst dat het hele budget voor 2020 in minder dan een week opgebruikt zal zijn.
Voor de tweedehandssubsidie werd € 7,2 miljoen uitgetrokken. Met € 860.000 aan aangevraagde premies (stand op 2 juli om 17 uur) is er wel nog genoeg geld voorhanden voor wie als Nederlandse particulier dit jaar graag een tweedehandse elektrische auto koopt.
De reden voor de snelheid waarmee voornamelijk de premies voor nieuwe auto’s de deur uitgaan is ongetwijfeld het feit dat de Nederlandse regering de regeling al in maart had aangekondigd, waardoor veel klanten hun aankoop even hebben uitgesteld om van de regeling te kunnen profiteren.
Plug-in hybrides krijgen geen premie, en wie zijn elektrische auto binnen de drie jaar terug verkoopt moet een deel van de subsidie terugbetalen. Leasingwagens die worden gehuurd door particulieren hebben ook recht op de subsidie, maar daar wordt ze in maandelijkse schijven uitbetaald tot de auto vier jaar oud is.
Even ter herinnering: ook in Vlaanderen bestond zo’n premie, maar de Vlaamse Regering heeft deze sinds 1 januari van dit jaar afgeschaft wegens een gebrek aan succes, net op het moment dat ze inderdaad nut had kunnen hebben door het eindelijk beschikbaar zijn van goedkopere elektrische stadswagens.