VW’s elektrische ID.3 voerde in oktober de Europese verkooplijst van elektrische auto's aan, waarmee VW’s belangrijkste model sinds lang na een aarzelende en door softwareproblemen vertraagde start op weg is om het succesnummer te worden dat de constructeur voor ogen had. Tesla ziet de Europese verkoop van de Model 3 slinken, maar de cijfers zeggen niet alles…
Volgens gegevens uit het European Electric Car Report van analist Mathias Schmidt werd in heel Europa in oktober geen enkele EV meer verkocht dan de ID.3, die 10.315 keer van eigenaar veranderde. De tweede in de lijst was de Renault Zoe, met 9.614 stuks. De kleine Renault staat trouwens al lang aan de top in de elektrische ranglijst en blijft over de eerste tien maanden van dit jaar de meest verkochte EV in Europa met 71.521 stuks. De elektrische Hyundai Kona prijkte in oktober op de derde plaats met 5.999 verkochte exemplaren.
Het succes van de ID.3 is niet afhankelijk van één land, want de elektrische Volkswagen voerde in oktober de verkoophitparade aan in Noorwegen, in Nederland én in Ierland. Bijzonder is dat de VW in die landen niet alleen de elektrische verkoopstopper was, maar het meest ingeschreven model over alle soorten auto’s heen…
Tesla Model 3 moet veel terrein prijsgeven, maar…
Opmerkelijk is dat in de Europese elektrische auto-top tien van oktober geen spoor meer is van de Tesla Model 3. Verrassend, voor de compacte Tesla die maandenlang opmerkelijke verkoopcijfers liet optekenen en over de eerste tien maanden van 2020 nog steeds de tweede plaats in de Europese EV-ranglijst bekleedt met 56.108 stuks. In elektrisch “gidsland” Nederland verkocht Volkswagen in oktober 2.789 ID3’s, terwijl Tesla in dezelfde maand maar 37 Model 3’s aan de man wist te brengen. Dat is 75 keer meer… Over het hele jaar 2020 tot en met oktober verkocht Tesla 4.340 Model 3’s bij onze Noorderburen. Dat betekent dat de VW ID.3 in twee maanden al drie vierde van het voorlopige jaartotaal aan Tesla Model 3’s realiseerde.
Er is echter een belangrijke “maar”. Wanneer het hier over “verkopen” gaat spreken we eigenlijk over “leveringen” en dus “inschrijvingen”, wat meteen betekent dat een en ander met een korreltje zout moet worden genomen.
Het huidige succes van de ID.3 is namelijk voor een deel te verklaren door de meer dan 15.000 pre-orders die pas in de voorbije maanden geleverd zijn, na een moeilijke en vertraagde start ten gevolge van softwareproblemen, terwijl Tesla echt gefocust is op kwartaalresultaten en elke keer aan het eind van een kwartaal enorme inspanningen doet om de leveringen op te drijven.
De vraag die zich opdringt is dan ook of de voorsprong van VW’s elektroauto blijft bestaan nu de “early adopters” hun auto in ontvangst genomen hebben en VW het moet hebben van nieuwe bestellingen.
Volgens onderzoeksbureau JATO zijn meer dan de helft van de verkochte VW ID.3’s in Europa bestemd voor fleetklanten. Het model is over alle brandstoftypes heen de 29ste bestverkochte auto in Europa in oktober. De absolute topper over alle types heen was in oktober trouwens nog een andere VW, de Golf, met 27.530 stuks.
En bij ons?
Volgens cijfers die Autonieuws opvroeg bij Febiac werden in ons land in oktober 1.468 elektrische auto’s ingeschreven. Bij ons leidt de VW ID.3 het elektrische klassement nog niet. Hij prijkt er met 120 exemplaren op de derde plaats, na de Hyundai Kona EV met 198 exemplaren en de Audi e-tron met 173 stuks.
De Mazda MX-30 bekleedde met 118 stuks de vierde plaats in oktober. Dat is zeker ook te verklaren zijn door de inschrijvingen van demo-auto’s door de dealers.
In ieder geval is het ook bij ons zo dat de Tesla Model 3 het bij de inschrijvingen in oktober verhoudingsgewijs liet afweten, met 18 stuks.
Over het hele jaar (tot en met oktober) leidt de Tesla Model 3 echter nog altijd het Belgische EV-klassement, met 1.716 stuks, en staan de Audi e-tron (1.045 inschrijvingen) en de Renault Zoe (985 stuks) op plaatsen twee en drie. Tot en met oktober schreven de Belgen in totaal 10.773 nieuwe EV’s in.