Nieuws

© XPENG

Europese Unie bevestigt verhoging van importheffingen voor Chinese auto’s

04 oktober 2024
Door Alain Devos

Het verzet van verschillende Europese autobouwers, van enkele EU-landen en natuurlijk ook van de Chinezen zelf lijkt er niets meer aan te kunnen veranderen, de Europe Unie zal wel degelijk een flinke invoertaks op Chinese elektrische auto’s innen. 

 

Er bestaat al een tijdje zo’n importheffing van 10 procent, daar is nooit veel discussie over geweest. Bij het begin van de zomer werd die aanzienlijk verhoogd, zij het nog met enig voorbehoud. De verschillende EU-lidstaten moesten er nog eens over stemmen en er wordt ondertussen ook nog onderhandeld met de politieke overheid in China. De hogere heffingen komen er immers omdat uit onderzoek is gebleken dat Peking zijn nationale auto-industrie op diverse manieren subsidieert en het haar op die manier mogelijk maakt (onder meer) Europa te bestormen met goedkope elektrische auto’s.2 Europese Unie bevestigt verhoging van importheffingen voor Chinese autos

Geen eensgezindheid

De heffing is niet voor alle constructeurs even hoog, de tarieven houden namelijk rekening met de manier waarop er al aan het EU-onderzoek werd meegewerkt en er ook bereidheid werd getoond om met de Europese grieven rekening te houden. Voor de ‘moeilijke’ gevallen is een extra heffing tot 35 procent voorzien, ook in China gebouwde modellen van Europese en Amerikaanse constructeurs (Tesla dus) ontsnappen niet volledig aan de taksen. Lang niet alle Europese autobouwers zijn er gelukkig mee, vooral de Duitse spelers zijn voor hun omzet immers sterk afhankelijk van hun verkoop in – juist ja – China en hebben hun regering dan ook gevraagd tegen de EU-heffingen te stemmen. Er wordt evengoed gevreesd voor tegenmaatregelen en zelfs een heuse handelsoorlog met het Aziatische land.MG4 Luxury MY2023 Exterior

Definitief begin november

Er blijkt nu echter toch genoeg steun van andere landen te zijn, de tegenstanders haalden bij de laatste stemming dan ook niet de vereiste blokkeringsdrempel. België zou zich daarbij trouwens hebben onthouden. De voorlopige heffingen zullen begin november dan ook een definitief karakter krijgen. Zoals gezegd, wordt er tussen Brussel en Peking ondertussen wel nog altijd onderhandeld of op zijn minst ‘gesproken’. De Wereldhandelsorganisatie zal allicht wel meekijken over de schouders van wie er daarbij aan tafel zit.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.