Het (veel) hogere gewicht van elektrische bestelwagens beperkt hun nuttig laadvermogen, omdat wie een rijbewijs B heeft – zoals de meeste mensen - geen voertuigen mag besturen die meer dan 3,5 ton wegen. Om aan dat probleem te verhelpen heeft het Europees Parlement een nieuwe ‘rijbewijsrichtlijn’ goedgekeurd waarbij elektrische bestelwagens van tot 4,25 ton alsnog met een klassiek B-rijbewijs mogen bestuurd worden. Het is nu aan de lidstaten om die richtlijn om te zetten in wetteksten.
Het is een gekend probleem voor ondernemers die hun bestelwagenvloot willen elektrificeren: het laadvermogen van elektrische bestelwagens is – als ze moeten voldoen aan de richtlijnen voor een rijbewijs B – aan de lage kant. Door het hoge gewicht van de aandrijfaccu daalt het nuttig laadvermogen sterk. Om met een rijbewijs B bestuurd te mogen worden mag een bestelwagen vandaag namelijk maximaal 3,5 ton wegen. Doordat het Europese Parlement zopas heeft ingestemd met een nieuwe ‘rijbewijsrichtlijn’ mogen de lidstaten het rijbewijs B laten gelden voor elektrische bestelwagens van tot 4.250 kg, wat 750 kg meer is dan vandaag. Na de verkiezingen deze zomer zal de richtlijn finaal goedgekeurd worden door Europa.
De uitbreiding tot 4,25 ton geldt enkel voor zero-emissie-bestelwagens (lees: elektrische exemplaren) en het extra gewicht moet te wijten zijn aan de accu.
De goedkeuring van het Europees Parlement betekent echter nog niet dat iedereen met een rijbewijs B in ons land nu zomaar met een zwaardere elektrische bestelwagen mag rijden. Daarvoor moet de Europese richtlijn namelijk nog omgezet worden in lokale wetgeving, wat nog een hele tijd kan duren. Tot de wet in ons land verandert is het dus noodzakelijk dat wie met een elektrische of andere bestelwagen rijdt van meer dan 3,5 ton over een rijbewijs C beschikt.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853