Nieuws

EU start strategisch genoemde dialoog over toekomst van Europese auto-industrie

28 januari 2025
Door Alain Devos

Op 30 januari start de Europese Unie met autofabrikanten en andere belanghebbenden een strategische dialoog over de toekomst van de momenteel in zwaar weer verkerende sector. Niemand minder dan Ursula von der Leyen, de nummer één van de Europese Commissie, zal de bijeenkomst(en) voorzitten.

 

De Europese auto-industrie wordt bedreigd door ambitieuze Chinese constructeurs en heeft het ook moeilijk met de hoge kosten van de elektrificatie. De gesprekken met vertegenwoordigers van de Europese Unie kunnen leiden tot een herziening van de dit jaar weer strenger geworden emissieregels of tot nieuwe initiatieven om die transitie naar elektrisch rijden te ondersteunen. Het zou in elk geval de ambitie zijn de Europese concurrentiepositie weer te verbeteren.2 EU start strategisch genoemde dialoog over toekomst van Europese auto industrie

Dringend actie ondernemen 

De Europese Commissie voorziet nog geen echte tijdlijn, maar stelt in een officiële verklaring wel dat er dringend actie moet worden ondernomen om de Europese auto-industrie weer productief te maken en haar een toekomst te geven. Onder leiding van Apostolos Tzitzikostas, Eurocommissaris voor Duurzaam Transport en Toerisme, zal er een actieplan worden ontwikkeld. De Europese auto-industrie biedt werk aan ongeveer 13 miljoen mensen en is goed voor zo’n 7 procent van het BBP, dat is de totale waarde van goederen en diensten die in de Unie worden geproduceerd of aangeboden. 

 Het meest urgente probleem zijn de strenge emissienormen voor 2025 

Het meest urgente probleem zijn wellicht de emissiedoelen voor 2025. Die verplichten de autoconstructeurs om de verkoop van EV’s aanzienlijk op te voeren, terwijl heel wat consumenten duidelijk nog altijd sceptisch zijn over de mogelijkheden van de nieuwe technologie of ook moeite hebben met de hoge prijzen. Vorig jaar daalde de verkoop van elektrische auto’s zelfs weer in de EU, terwijl ze natuurlijk had moeten stijgen.Body shop

Hoge boetes 

De Volkswagen-groep liet recent nog weten te vrezen dat het dit jaar een boete tot 1,5 miljard euro zal moeten betalen voor het niet halen van de CO2-doelstellingen. Op 24 januari riepen ook Franse ministers de Europese Commissie op om de strengere emissienormen voor auto’s op te schorten, met als argument dat ze de Chinese constructeurs en ook Tesla bevoordelen. Andere punten op de agenda zijn innovaties, concurrentievermogen, tarieven en handelsregels en het stroomlijnen van de complexe regelgeving in het bijzonder. Het doel van de vergadering op 30 januari is het komen tot een gedeelde visie op de meest urgente problemen en bedreigingen en natuurlijk ook het vinden van oplossingen, zo luidt het.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.