In München stelt Mercedes niet alleen de gloednieuwe EQE voor, maar ook de allereerste volledig elektrische AMG op basis van de EQS. Die is er met 658 of 761 pk en 950 of 1.020 Nm aan koppel. De Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ is het allereerste batterij-elektrische AMG-productiemodel. Hij bouwt verder op de EQS en werd bij AMG in Affalterbach doorontwikkeld en verfijnd op alle prestatiegerichte domeinen.
Het hart van de Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ wordt gevormd door een aandrijfconcept met twee motoren. De elektrische aandrijflijn met één motor aan de voor- en één aan de achteras beschikt over een volledig variabele AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving. De basisversie bereikt een maximaal totaalvermogen van 484 kW (658 pk) en een maximaal koppel van 950 Nm. Met het optionele AMG Dynamic Plus-pakket stijgt het maximumvermogen tot 560 kW (761 pk) in de RACE START-stand met boostfunctie. Het maximum motorkoppel bedraagt dan tot 1020 Nm.
In die maximumconfiguratie accelereert de EQS 53 4MATIC+ naar de 100 km/h in 3,4 seconden met een voor minimaal 80 procent opgeladen batterij. De topsnelheid, die normaal 220 km/h bedraagt wordt in combinatie met het AMG Dynamic Plus-pakket opgetrokken tot 250 km/h. Zonder dat pakket accelereert de EQS AMG naar de honderd in 3,8 seconden (met minimaal een voor 80 procent opgeladen batterij).
AMG Sound Experience De aantrekkingskracht van AMG’s met een benzinemotor zit voor een belangrijk stuk in de beleving die de motorklank garandeert. Met elektromotoren ligt dat enigszins anders, maar Mercedes-AMG werkte aan een emotioneel geluidsspectrum om ook de elektrische modellen qua auditieve beleving uitzonderlijk te maken. Het geluidssysteem maakt gebruik van speciale luidsprekers, shakers en een geluidsgenerator om een speciale geluidservaring te creëren in twee versies: "Authentic" of "Performance". Deze AMG Sound Experience wordt van binnen en van buiten gegenereerd met een tonaliteit en intensiteit die zijn afgestemd op de actuele rijsituatie, de gekozen rijmodus of de wensen van de bestuurder.
Energierecuperatie De Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ accelereert niet alleen snel, maar pakt ook met zijn efficiënte energierecuperatie bij het remmen. Het recuperatievermogen bedraagt tot 300 kW. De bestuurder kan de mate van recuperatie in drie stappen aanpassen via schakelaars op het stuurwiel, en krijgt daarbij situatiegebonden ondersteuning van de ECO Assistant.
De batterij kennen we uit de andere EQS-versies. Ze is ook hier netto 107,8 kWh groot maar kreeg een AMG-specifieke bekabeling die aangepast is aan het hoge vermogen. Ook het batterijmanagementsysteem is aangepast voor AMG. Snelladen kan tot 200 kW met gelijkstroom aan snelladers, of tot 22 kW aan wisselstroomladers. Het rijbereik bedraagt 526 tot 580 kilometer volgens Mercedes en is ook hier optimaal door de C
d-stroomlijncoëfficiënt van 0,23.
Volledig variabele vierwielaandrijving en adaptieve dempers De AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving verdeelt het aandrijfkoppel voortdurend over de voor- en achteras naargelang de rijsituatie. In vergelijking met een mechanische vierwielaandrijving zorgt het elektrospecifieke systeem voor een aanzienlijk snellere reactie. Het koppel wordt 10.000 keer per minuut gecontroleerd en indien nodig aangepast. De koppelverdeling is afhankelijk van de gekozen rijmodus: in de "Comfort"-modus ligt de nadruk op maximale efficiëntie, terwijl in de "Sport"- en "Sport+"-modi het koppel meer naar achteren wordt gedirigeerd om de zijdelingse dynamiek te verbeteren.
Net als de EQS is ook de wielophanging van de Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ voorzien van een multilinl voor- en achteraan. De AMG-ingenieurs hebben de componenten geconfigureerd om aan de speciale eisen van de AMG-klanten te voldoen. Dat geldt zowel voor het rijcomfort als voor de rijdynamiek. De AMG-luchtvering Ride Control+ in combinatie met een adaptieve, elektronisch geregelde instelbare demping en een meesturende achteras zijn standaard. De stuurhoek van de achterwielen van maximaal 9 graden verbetert het rijgedrag en maakt hem wendbaarder.
Stopvermogen Een AMG compound-remsysteem met remklauwen met zes zuigers en remschijven van 415 x 33 millimeter vooraan en remklauwen met één zuiger en remschijven van 378 x 22 millimeter achteraan is standaard. Het optionele keramische remsysteem met hoogwaardige composietremmen maakt gebruik van nog grotere remschijven van 440 x 40 millimeter vooraan.
Een andere hightechvoorziening is de extra i-Booster-functie. Deze zorgt ervoor dat het remsysteem de elektrische recuperatie op een uiterst efficiënte manier combineert met de hydraulische rem. De i-Booster is bovendien speciaal afgestemd op het kenmerkende AMG-pedaalgevoel en het grotere AMG-remsysteem.
Hyperscreen met extra functies Het innovatieve Hyperscreen is standaard. Dit grote, gebogen scherm strekt zich uit tussen beide A-stijlen en bevat drie schermen onder één glasplaat die samensmelten tot één breed paneel waar de passagier dynamische inhoud op kan bekijken zoals films, terwijl de bestuurder via de zogenaamde “blanking function” niet kan meekijken om zo de veiligheid te garanderen.
In vergelijking met de zustermodellen van Mercedes-EQ biedt het MBUX in de EQS 53 4MATIC+ een reeks extra functies. Dat geldt voor de displays in het combi-instrument, maar ook voor het multimediadisplay en de head-updisplay. De AMG Dynamic Select-rijmodi zijn snel toegankelijk met de bijbehorende instelknop op de middenconsole.
De eerste elektrische AMG is te bekijken op het autosalon van München en komt later naar ons land. Op de prijzen is het nog wachten.