Nieuws

© Indicata

Elektrische tweedehandsauto’s eindelijk goedkoper dankzij fors stijgend aanbod

19 september 2023
Door Advertorial

Het aanbod aan tweedehandsvoertuigen met elektrische aandrijving is in België sinds het begin van het jaar meer dan verdubbeld. Dat blijft niet zonder impact op de prijzen. “Met name kleine en compacte EV’s komen nu echt binnen handbereik van de Belgische particulier”, aldus Filip Dobbeleir, Senior Manager bij marktanalysebedrijf Indicata.

 

Nieuwe elektrische auto’s waren in België tot nog toe vooral het voorrecht van bedrijven, zelfstandigen en vrije beroepen. Enkel zij kunnen immers profiteren van belastingvoordelen om de hogere aankoopprijs ten opzichte van een benzine of diesel te compenseren. Omdat de leveringstermijnen voor nieuwe auto’s erg hoog opliepen, bleven de meeste EV’s bovendien ook erg duur op de tweedehandsmarkt, verklaart Filip Dobbeleir.Schermafbeelding 2023 09 19 om 19.43.13

“De markt is echter aan het bewegen. Onze analyse leert dat het gewogen gemiddelde van de Belgische retailprijzen met bijna 12 procent is gedaald sinds januari 2022 wat elektrische tweedehandsauto’s betreft. Dat terwijl alle andere brandstoftypes – diesel, benzine, mild hybrid, hybrid en plug-inhybrid – eerst een stijging hebben gekend om in september terug op status quo te belanden”, licht de Indicata-specialist toe. “Elektrische auto’s waren met andere woorden nog nooit zo toegankelijk als vandaag”

Steeds meer elektrische tweedehandsauto’s in België

Er zijn nog heel wat andere interessante evoluties waar te nemen via Indicata, de performante analyse- en reportingtool voor tweedehandsauto’s in Europa. Die mijnt zijn data uit meer dan 60 Europese B2C-verkoopplatformen en geeft daarmee bijzonder accurate inzichten in wat er gebeurt op de tweedehandsmarkt. 

“Uit de Market Day Supply (MDS)*-curve kunnen we afleiden dat de populariteit van occassie-EV’s sterk gedaald was en hun aantal sta-dagen dan ook fors gestegen. Gedurende het eerste semester van 2023 vertaalde zich dit in een verdubbeling van het aanbod. Dat extra volume werd initieel maar traag geabsorbeerd, maar de neerwaartse tendens van de laatste maand wijst op stijgende en snellere verkopen.” 

Het omgekeerde geldt dan weer voor de (plug-in) hybride tweedehandsauto’s, die sinds de gewijzigde fiscaliteit minder in trek zijn in België en dus langer blijven staan.Schermafbeelding 2023 09 19 om 19.42.51

Risico’s ombuigen in opportuniteiten

Deze tendensen houden risico’s in, met name voor tweedehandsverkopers die oudere stock aan (te) hoge prijzen hebben ingekocht. “Vandaar het belang van een vinger aan te pols te houden van de markt, iets wat erg gemakkelijk kan met onze Indicata-tool. Daarmee kun je trouwens ook zien waar in Europa de markt voor een bepaald voertuigtype gunstig is – of het nu om aankoop of verkoop gaat. Cross-border selling is anno 2023 kinderspel geworden, zeker met remarketingplatformen als Autorola.”

Op die manier kun je risico’s ombuigen in opportuniteiten. “Het is niet dat plug-inhybrides in België minder gegeerd zijn, dat ze er bijvoorbeeld in Portugal geen interesse voor hebben. Omgekeerd kan het de moeite zijn om vandaag tweedehands-EV’s te kopen in Duitsland omdat daar de markt stilaan verzadigd geraakt. Al deze informatie kun je uit Indicata krijgen, gefilterd op leeftijd, voertuigtype, merk, type, enzovoort.”

"Wil je een vrijblijvende demonstratie van Indicata? Klik dan hier om contact op te nemen."

*MDS: Market Day Supply: maatstaf voor de aantrekkelijkheid/courantheid van een wagen of stock uitgedrukt in aantal dagen tot verkoop. MDS staat in onmiddellijke correlatie met de stockrotatie. Wanneer bijvoorbeeld een stock van acht wagens verkocht wordt binnen 45 dagen, bedraagt de MDS tevens 45. Wanneer slechts vier wagens van de acht verkocht worden binnen 45 dagen, wordt de MDS verdubbeld naar 90. 

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.