De prachtige concept car die toont hoe de nieuwe, elektrische Renault 5 er gaat uitzien oogstte heel wat bijval op het Autosalon in Brussel in januari. Intussen zit de fabrikant niet stil en bereidt het merk de introductie van de elektrische R5 in 2024 voor met het testen van prototypes in allerlei omstandigheden.
Momenteel testen experts van Renault de eerste negen prototypes van de elektrische Renault 5. Het gaat daarbij om “mules” die er nog niet uitzien als het definitieve model maar wel als een Clio, maar daarbij wel al over het platform, de aandrijflijn en de batterij beschikken die in de uiteindelijke auto gebruikt zullen worden.
De testvoertuigen ondergaan statische en dynamische, afstellings- en uithoudingstests in de sneeuw en op het ijs van Zweeds Lapland (Arvidsjaur), maar ook op ondergronden met gemiddeld en veel grip in de technische centra van Renault in de regio rond Parijs en in Normandië.
De Renault-site van Aubevoye in Normandië is bijzonder omdat ze de meest uiteenlopende belastingen die een auto kan ondergaan kan simuleren. De site is 613 hectaren groot en heeft 35 pistes met een totale lengte van 60 kilometer, 42 testbanken, 2 windtunnels, 18 corrosieomgevingen met errond achter 272 hectare bos dat de auto’s tijdens hun ontwikkeling beschermt tegen nieuwsgierige blikken.
Bij de wintertests in Arvidsjaur in Zweden wordt de auto op bevroren grond en meren tot het uiterste gedreven, bij temperaturen tot -30 graden en felle wind. Naast de motor en de accu wordt er ook de efficiëntie van uitrusting zoals verwarming, ontwaseming en ontdooiing gecontroleerd en worden de remmen, schokdempers en de stabiliteitscontrole op de proef gesteld.
De tests zijn ook belangrijk om na te gaan hoe het gloednieuwe modulaire elektrische platform, met de naam CMF-B EV, zich gedraagt in dergelijke omstandigheden. De R5 wordt de eerste auto die op dat nieuwe onderstel voor elektrische auto’s zal staan. Het neemt 70 procent van de onderdelen over van het CMF-B-platform dat voornamelijk door de Clio en de Captur wordt gebruikt. In vergelijking met de Zoë verlaagt het CMF-B EV-platform de productiekosten met 30 procent, terwijl het wel is uitgerust met een gesofisticeerde multilink-achteras.
De elektromotor van de nieuwe Renault 5 zal gebaseerd zijn op de technologie van de synchrone motor met bobinerotor, die ook op de ZOE en Mégane E-tech electric wordt toegepast. Dankzij de combinatie van deze technologie en de afwezigheid van zeldzame aardmetalen kunnen zowel de productiekosten als de milieu-impact van de motor worden beperkt, wat een beter rendement oplevert dan een motor met permanente magneten.
Bovendien krijgt deze motor een nieuwe binnenarchitectuur door de DC/DC-omvormer die de 400 volt van de batterij omzet in 12 volt, de batterijlader en de sturing van de stroomverdeling samen te brengen.
Door de verschillende functies van deze drie componenten in één versnellingsbak te bundelen, wordt de motor compacter en minder zwaar. De elektromotor van de toekomstige elektrische R5 is een twintigtal kilogram lichter dan die van de ZOE, maar biedt meer rijplezier en dynamisme dan zijn voorganger.
Ook het batterijpack is nieuw. Er wordt van 12 modules zoals bij de batterij van de ZOE naar 4 grote modules overgestapt, wat de architectuur vereenvoudigt en een gewichtsbesparing van 15 kg mogelijk maakt. Het batterijpack met één laag modules past perfect in het nieuwe platform. De toekomstige elektrische Renault 5 zal dus meer kWh kunnen vervoeren in een kleiner volume.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853