Veel verrassingen heeft het merk met de Leeuw uiteraard niet in petto: deze e-Partner is een technische tweelingbroer van de Opel Combo-e en de Citroën E-Berlingo. Zijn gezinswagenafgeleide, die heet zoals je kan raden e-Rifter.
De aandrijving wordt met andere woorden verzekerd door een 100 kW sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Intussen kennen we ook het PSA-liedje van de drie rijmodi: Eco = 60 kW, Normal = 80 kW en Power geeft je de volle 100 kW aan motorvermogen. In de laatste stand haalt de e-Partner een top van 130 km/h en sprint hij van 0 naar 100 km/h in 11,2 seconden.
Tot 275 kilometer met een volle accu
De batterij kan bruto 50 kWh houden. Dat zou moeten volstaan om zo’n 275 kilometer af te leggen. In de praktijk rij je de batterij vanzelfsprekend nooit helemaal leeg, dus reken eerder op 200 kilometer, zeker als je hem zwaar belaadt en af en toe wat snelweg doet.
Een volledige laadbeurt (0-100%) duurt vijf uur aan een driefasewisselstroombron dankzij de boordlader die 11 kW aankan. Heb je echter een wallbox van 7,4 kW, dan duurt het 7 uur en 30 minuten. Wie onderweg snel wil bijtanken, kan dat met maximaal 100 kW. Tot 80% opladen duurt een half uur – de resterende 20% neemt (zoals steeds) wat meer tijd in beslag.
Twee lengtes
De standaardversie is 4,4 meter lang en kan voorwerpen van 1,8 meter kwijt in zijn laadruimte. Bij de lange versie (L2) wordt dat 4,75 meter respectievelijk 2,16 meter. Als dat niet volstaat, kun je opteren voor een neerklapbare voorstoel om de laadlengte te vergroten tot 3,09 meter voor de standaardversie en zelfs 3,44 meter voor de L2.
Qua volume vertaalt zich dat in minstens 3,3 en maximaal 4,4 kuub. Qua gewicht mag de standaard-Partner 800 kilo laden, bij de L2 wordt dat 750 kilo.
Ook als dubbele cabine en koelwagen
Je kunt ook een e-Partner Crew cab bestellen – in de volksmond gekend onder de benaming Dubbele Cabine. Die is net zo lang als de ‘Long L2’ bestelwagen en biedt plaats aan vijf personen en wat materiaal achterin.
Zelfs koeltransport is mogelijk met de e-Partner. Die is geïsoleerd volgens de ATP FRC-normen (tot 0.4 Watt), heeft een elektrische koelunit op het dak en beschikt over een uitwendige 220V-stekker.
Stevige prijs
Terwijl de benzine-Partner te koop is vanaf € 16.590 exclusief btw, moet je voor de elektroversie op minstens € 27.060 rekenen. Dat is een opleg van ei zo na € 11.500 exclusief btw. De lange versie kost minstens € 29.460, wat een supplement betekent van zo’n 10k ten opzichte van de dieselversie (de L2 wordt niet geleverd met de 1.2 PureTech benzine).
Elektrisch rijden met je bestelwagen is dus eerder een ideologisch ingegeven keuze dan een rationele of financiële.
Advies voor uw volgende bedrijfswagen?
Op zoek naar de ideale laadoplossing?
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853