Elektrische Peugeot E-3008 en E-5008 met 700 kilometer rijbereik op komst
26 januari 2023
Door Stijn Blanckaert
Peugeot gaf vandaag een inkijk in de elektrische toekomst die het merk voor zichzelf heeft uitgestippeld. Vanaf 2025 zal elke Peugeot in een volledig elektrische variant verkrijgbaar zijn en in 2030 zal het merk alleen nog 100% elektrische auto’s verkopen in Europa. Dit jaar nog wordt het gamma uitgebreid met de elektrische E-3008 en nadien ook de E-5008.
Met het E-LION-project wil Peugeot ervoor zorgen dat het Europa’s grootste fabrikant van elektrische auto’s wordt. Dat zal het doen met om te beginnen vijf nieuwe elektrische auto’s in de komende twee jaar. Het gaat daarbij om de E-308, de E-308 SW, de E-408 en de E-3008 en E-5008.
De vroeger al aangekondigde E-308 en E-308 SW hebben een elektromotor van 115 kW (156 pk) en halen “meer dan” 400 kilometer WLTP-rijbereik met een volle 54 kWh-accu. Dat ook de recent 408 met de E-408 een elektrische versie krijgt is al evenmin een verrassing. Ongetwijfeld zal die dezelfde elektrische aandrijflijn krijgen als de 308-modellen.
3008 wordt E-3008
Peugeot kondigde met de E-3008, die in de tweede helft van dit jaar zal worden voorgesteld en kort daarna ook als E-5008 op de markt komt, een nieuwe generatie van de C-segment-SUV aan. Die zal er dus van bij het begin als 100% elektrische auto zijn en is ook als zodanig ontwikkeld. Benzine- of dieselversies zijn niet meer voorzien. Het merk kondigt voor beide elektromodellen een rijbereik van tot 700 kilometer aan, met drie elektrische aandrijflijnen, waaronder één met twee elektromotoren en vierwielaandrijving.
De E-3008 (en E-5008) zullen ook de eerste auto’s zijn die op het nieuwe STLA-Medium-platform van Stellantis staan.
Ook nieuwe Mild Hybrid-aandrijflijn
Voor de 208, 2008, 308, 3008, 5008 en 408 met verbrandingsmotoren stelt Peugeot een nieuwe mild hybride aandrijflijn voor. De PureTech-benzinemotoren met 100 pk en 130 pk krijgen een 48 v-mild hybride systeem dat gebruikmaakt van een elektromotor van 21 kW (29 pk) die in de zestrapsautomaat met dubbele koppeling verwerkt is. Het systeem moet voor meer koppel bij lage toeren zorgen en zou het brandstofverbruik met 15% terugdringen.