Stellantis-dochter Opel gaf vanmiddag wat meer informatie vrij over de nieuwe Astra en de merkstrategie. Tegen 2028 wil de Blitz enkel nog elektrische auto’s bouwen en ja, dat betekent ook dat we een Astra-e mogen verwachten. De nieuwe Astra maakt op diverse vlakken een grote sprong voorwaarts. Zijn design breekt compleet met dat van zijn voorganger en wordt gedomineerd door de spraakmakende Vizor-grille. Ook inzake aandrijving, infotainment en veiligheidsuitrusting is Opels middenklasser weer helemaal mee.
Onder de motorkap vind je een ruim assortiment aan motoren. Aan benzinezijde is er de 1.2-driecilinder, die in twee vermogensversies komt, terwijl dieselaars terechtkunnen bij de 1.5 uit PSA-stal. Daarnaast zijn er twee plug-inhybride varianten beschikbaar, eentje met 148 pk en eentje met 222 pk. In Duitsland starten de prijzen bij € 22.465.

Opel wil tegen 2028 echter volledig overschakelen op elektrisch rijden. In 2023 zal het Astra-gamma dan ook worden aangevuld met een batterijversie. Daarmee wordt het Astra-gamma het ruimste dat Opel ooit heeft aangeboden.
Momenteel bestaat het aanbod elektrische auto’s bij Opel uit de Corsa-e, de Mokka-e en de Zafira-e Life. Alle technologieën en platformen zijn samen met het voormalige PSA (Peugeot-Citroën) ontwikkeld.
Nu FCA en PSA verenigd zijn onder de Stellantis-groep, zou het niet meer dan logisch zijn dat ook de producten uit de Fiat-groep gebruik zullen maken van de PSA-platformen. De toekomstige Fiat Punto zou naar verluidt de basis en de organen lenen van de Peugeot 208/Opel Corsa. Mocht er nog een nieuwe Alfa Romeo Giulietta komen, dan zou die allicht zijn technologie delen met de nieuwe Astra.