Klimaatbekommernissen, lage-emissiezones en fiscale druk maken de transitie elektrische bedrijfsvoertuigen onafwendbaar, bestelwagens incluis. Veel zelfstandigen en kmo’s zitten met vragen rond kostprijs en haalbaarheid. Terecht? Tot nog toe ontsnapten de bestelwagens aan elke vorm van sturing richting emissievrij rijden. Is bij de personenauto’s de trend richting elektrisch rijden al langer ingezet, dan is de omwenteling bij de lichte vrachtvoertuigen nog maar net aangevat.
Maar het kan snel gaan. In steden als Gent, Brussel en Antwerpen worden oudere dieselvoertuigen al langer gebannen en schuift de weringsdrempel op richting Euro 5 en uiteindelijk Euro 6. Andere steden zullen volgen en misschien zelfs strengere criteria hanteren onder impuls van de publieke opinie.
Ook de fiscaliteit zal bedrijven ongetwijfeld in de richting van elektrische bestelwagens sturen, al is dat vandaag amper het geval.
Struikelblokken Toch zijn er nog heel wat – vermeende of echte – struikelblokken. Het voornaamste is ongetwijfeld het rijbereik. Ook bestaat er ongerustheid over de aanwezigheid van voldoende laadinfrastructuur en over de kosten die nodig zijn om thuis of op het werk laadpalen te voorzien. Tot slot is er de hoge aankoopprijs enerzijds en de onzekere restwaarde van batterijvoertuigen anderzijds.
Er is echter een manier om deze obstakels te overwinnen: je kunt je op alle vlakken laten begeleiden en de risico’s afwentelen door te opteren voor operationele leasing. Athlon heeft een heel team van experts in huis die zelfstandigen en kmo’s helpen om de overstap naar e-mobility te maken.
De begeleiding begint bij de keuze van de juiste e-vans. Sommige modellen hebben immers een groter rijbereik dan andere en kunnen bovendien sneller laden. Ook het verbruik speelt een grote rol: met een elektrische bestelwagen kun je heel wat kosten uitsparen.
Je kunt bij Athlon trouwens rekenen op onze specialisten om je laadnoden te helpen bepalen. We werken graag een voorstel uit in samenwerking met gerenommeerde partners.
De kosten voor deze infrastructuur zijn trouwens fiscaal volledig aftrekbaar. Er ligt momenteel zelfs een voorstel op de regeringstafel om de laadinfra voor 200% aftrekbaar te maken.
Geen risico’s, minder downtime Operationele leasing van elektrische bestelwagens is bovendien een garantie op een maximale return on investment. Alle operatonele kosten zijn inbegrepen en bovendien hoef je je geen zorgen te maken over de restwaarde. Ook zorg je er met Van Lease voor dat je financiële middelen beter worden gespreid.
Tot slot kun je de administratieve lasten, maar ook de downtime van voertuig en personeel vermijden. Die kunnen zwaar doorwegen in het totale kostenplaatje. Daarom kijk je best niet naar de Total Cost of Ownership, maar naar de Total Cost of Use (TCU). Je leest er alles over in onze
TCU-gids.
Wil je meer weten over Athlon VanLease en de talrijke voordelen die deze service biedt voor wie wil overstappen naar elektrische bestelwagens? Klik dan
hier.