Elektrische auto’s kunnen het zonder versnellingsbak stellen. Dat scheelt een hoop gewicht en wrijving. Toch werken de Lexus-ingenieurs aan een EV waarin je desgewenst een manuele schakelmodus kunt activeren. Met koppelingspedaal en klassiek schakelrooster!
Lexus deed zijn verrassende plannen uit de doeken op het jaarlijkse Kenshiki-forum van de Toyota-groep in Brussel bij monde van Takashi Watanabe, Lexus Electrified Chief Engineer.
“Dit nieuwe project begon met enkele Lexus-ingenieurs die nadachten over wat ze leuk vonden aan traditionele voertuigen met verbrandingsmotor... en wat ze zouden moeten missen met elektrische auto's. De handgeschakelde transmissie was één ding waar ze bijzonder van genoten. Er is niets aantrekkelijker voor een gepassioneerde bestuurder dan op elk moment te kunnen schakelen voor de juiste hoeveelheid koppel. Dus dachten we... laten we dit doen!”
Lexus nam een UX 300e en maakte er een prototype van een handgeschakelde EV van. Ze voegden een schakelknop, een koppelingspedaal en een toerenteller toe en creëerden een gesimuleerde aandrijfmapping met pedaal- en schakelposities om het gevoel van een handgeschakelde versnellingsbak te reproduceren. Het is dus een en al elektronica – er zit geen mechanica achter.
“Dit leverde zoveel plezier op dat dit project nu verder in ontwikkeling is... en misschien wel op enkele van onze toekomstige BEV's zit. Van buiten is dit voertuig net zo stil als elke andere BEV. Maar de bestuurder ervaart alle sensaties van een voertuig met handgeschakelde versnellingsbak, inclusief de mogelijkheid om stil te vallen, achteruit te rollen bij het starten op een helling als de koppeling niet is ingeschakeld, en natuurlijk ... het motorgeluid”, aldus de hoofdingenieur.
“Dit systeem opent echt nieuwe deuren. Omdat het op software is gebaseerd, konden we de rijervaring van verschillende voertuigen reproduceren en de bestuurders hun favoriete mapping laten kiezen. Dit is gewoon een andere manier om de aantrekkingskracht van BEV's als sportwagens radicaal te vergroten. Ik kan u natuurlijk niet vertellen wanneer we een productievoertuig op basis van de Electrified Sport zullen lanceren, maar ik kan wel bevestigen dat we eraan werken.”
“Dit is niet alleen een ontwerpconcept; het is de bedoeling dat het werkelijkheid wordt”, besloot Watanabe.
Lexus Electrified Sport
Samen met de plannen voor de ‘EV met handbak’ deed Lexus ook een verrassende conceptcar uit de doeken, “Electrified Sport” genaamd. Die lijkt te hinten naar de elektrische opvolger van de LC. Misschien is het wel de productieversie van deze conceptcar die de primeur van de handgeschakelde transmissie krijgt.
Hij vertegenwoordigt in elk geval Lexus' visie op een toekomstige topklasse-sportwagen met een batterij-elektrische aandrijflijn en weerspiegelt de intentie van de onderneming om geëlektrificeerde auto's te bouwen met een ‘authentieke prestatiedimensie’.
Zijn vloeiende lijnen zijn in de woorden van Lexus ‘geïnspireerd op de snelheid en soepelheid van luchtacrobatie en worden geëvenaard door zijn vermogen’. De acceleratie van 0-100 km/h zou mogelijk zijn in slechts twee seconden.
Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.