Einde van goedkoop tanken in Luxemburg binnen vijf jaar
13 juli 2020
Door Stijn Blanckaert
Dat het Groothertogdom Luxemburg onlangs besliste om trein, tram en bus voor iedereen gratis te maken, werd positief onthaald. De plannen van Minister van Mobiliteit François Bausch (Déi Gréng – vergelijkbaar met Groen bij ons) om binnen dit en vijf jaar de prijs van diesel en benzine geleidelijk op te trekken tot op het niveau van ons land zijn minder populair.
De Luxemburgse regering heeft het plan opgevat om in het kader van de strijd tegen de klimaatopwarming een eind te maken aan de lage brandstoftarieven die voor veel Belgen een reden zijn voor een kleine omweg langs ons buurland. De dieselprijs staat er bijvoorbeeld nog onder één euro, wat op een volle tank al gauw tien tot twintig euro besparing oplevert. De groene minister van Mobiliteit wil nu de CO2-belasting op brandstoffen geleidelijk optrekken om binnen dit en vijf jaar op een met ons land vergelijkbaar niveau uit te komen. Volgens minister Bausch zal dat het land niet te veel geld kosten, want hij gaat ervan uit dat het opdrogen van het tanktoerisme tegen dan geen impact meer zal hebben door de overschakeling naar elektrische mobiliteit. Hij denk dat tegen 2030 de helft van alle in het Groothertogdom verkochte nieuwe auto’s volledig elektrisch zal zijn.
Vanzelfsprekend krijgen die plannen niet hetzelfde positieve onthaal als de beslissing om het openbaar vervoer gratis te maken. De Luxemburgse autofederatie Fedamo twijfelt aan de voorspelling van Bausch dat de helft van de nieuwe auto’s binnen dit en tien jaar elektrisch is en denkt ook niet dat het Luxemburgse elektriciteitsnet klaar is voor het opladen van zo veel batterijen. Fedamo wijst er ook op dat een negatief effect van duurdere brandstoffen zal zijn dat nieuwe firmawagens onaantrekkelijker worden voor werkgevers waardoor ze minder snel vervangen zullen worden. Dat zou dan weer het tegenovergestelde effect hebben: meer CO2 en vervuiling in plaats van minder…