Nieuws

© Leapmotor

Eerste lading Chinese Leapmotor-modellen onderweg naar Europa

31 juli 2024
Door Alain Devos

Er is een eerste lading auto’s van het Chinese budgetmerk Leapmotor onderweg naar Europa, uitgerekend met ‘medeplichtigheid’ van een van de constructeurs die we ooit toch zowat het sterkst tegen de oneerlijk genoemde concurrentie uit het grote Aziatische land hebben horen fulmineren. Leapmotor is grotendeels eigendom van Stellantis, dat maakt er dan blijkbaar wel een ander verhaal van.

 

Stellantis heeft zich ingekocht bij Leapmotor en dat Chinese automerk daardoor ook in staat gesteld zich makkelijker op de Europese markt te kunnen gooien. Beter nog, de nog altijd vooral Europese en Amerikaanse autoreus kan nu zelfs geld aan de verkoop van Chinese auto’s gaan verdienen. Eerste lading Chinese Leapmotor-modellen onderweg naar Europa

Kleine T03 en middelgrote C10

In eerste instantie worden de compacte T03 en de grotere C10 naar Europa gehaald. Het gaat hem in beide gevallen om elektrische auto’s, de kleinste van de twee zal trouwens ook in de eigen Stellantis-fabriek in Polen worden gebouwd en dus al zeker aan EU-importheffingen voor Chinese EV’s ontsnappen. Voor de volgende jaren staan er nog verschillende extra modellen op het Europese programma, Stellantis wil daar natuurlijk vooral mee reageren op de komst van andere en voorlopig nog vaak heel scherp geprijsde auto’s uit het Oosten. Als eigen Europese merken als Citroën, Fiat, Opel of Peugeot daar klanten door dreigen te verliezen, dan liever dan aan Leapmotor dan aan BYD, MG en co. Eerste lading Chinese Leapmotor-modellen onderweg naar Europa

Grote en wereldwijde ambities

Met de T03 wordt ongetwijfeld ook de Dacia Spring van grote concurrent Renault in het vizier genomen, dat vijfdeursautootje komt met een elektrisch rijbereik van 265 kilometer. De C10 wordt Leapmotor’s eerste wereldauto genoemd, moderne batterijtechnologie moet voor een rijbereik van 420 kilometer zorgen. De Europese commercialisering  gebeurt onder de Leapmotor International-vlag, er zijn ook al plannen om die in het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Amerika neer te planten. Voor de negen Europese landen (waaronder België) waar het merk activiteiten ontplooit, moeten er tegen het eind van dit jaar zo’n 200 verkooppunten zijn. 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.