In een recente bedrijfsupdate liet Toyota verstaan dat ze de commercialisering voorbereiden van een benzine-auto die op waterstof kan rijden. Dat zou het begin kunnen zijn van een nieuwe revolutie, die elektrische auto’s misschien wel stokken in de wielen steekt… “Wij zijn begonnen met onderzoek en ontwikkeling met het oog op de commercialisering van voertuigen met waterstofmotor, waarbij gebruik wordt gemaakt van de technologie die in de racesport is ontwikkeld,” valt te lezen op de internationale website van Toyota Motor Company. Intussen heeft het merk ter gelegenheid van de 24 Uren van Fuji een prototype van een Corolla Cross voorgesteld, met in het vooronder een driecilinder-turbomotor, dezelfde als de waterstofaangedreven Corolla die 500 rondjes draaide tijdens de race. De waterstoftanks zijn afkomstig van de Mirai.
De uitdaging: vloeibare waterstofOm voldoende rendement en rijbereik te halen, moet de verbrandingsmotor van de auto gevoed worden met vloeibare in plaats van gasvormige waterstof. Daarin schuilt een grote technische uitdaging. Vloeibare waterstof maakt het ook mogelijk om de huidige waterstofstations veel compacter te maken. Op de 24 Uren van Fuji stelde Toyota een concept van een mobiel vloeibarewaterstofstation tentoon. Dat het beweegt in Japan en dat er verder wordt gekeken dan elektrische auto’s, zoveel is zeker.
Als de technologie economisch rendabel kan worden gemaakt en er voldoende groene waterstof kan worden geproduceerd, zou de waterstofverbrandingsmotor wel eens een mooie toekomst tegemoet kunnen gaan. Het rendement ligt lager dan bij een brandstofcel die op waterstof draait, maar het kostenplaatje zou ook veel lager kunnen liggen omdat je kunt vertrekken van bestaande modellen en verbrandingsmotoren.