Nieuws

© Stellantis

DS 9 modeljaar 2023: topklasse op z’n Frans verder verfijnd

18 juni 2023
Door Patrick Robays

De DS 9 is op zijn zachtst gezegd niet echt een verkoopsucces. Slechts zelden valt er op de baan ééntje te bespeuren. Dat weerhoudt DS Automobiles er echter niet van om zijn topmodel verder te verfijnen. Zal dat volstaan om eindelijk kopers van bijvoorbeeld de Duitse luxemerken te overtuigen?

 

DS 9 modeljaar 2023 10Opgeven staat blijkbaar niet in het woordenboek van de Franse autobouwers. Hoeveel pogingen hebben ze al niet ondernomen om in de hogere regionen van de automarkt de heerschappij van de Duitse merken te doorbreken? We hebben het niet nageteld, maar het zijn er al een flink pak. Erg vinden we dat niet, het levert vaak ‘exclusieve’ automobielen op – in elk geval qua productieaantallen. 

Nieuw multimediasysteem 

Om zijn topper opnieuw onder de aandacht te brengen, achtte DS Automobiles de tijd rijp voor verdere verfijning. Aan de buitenzijde zal je de ‘nieuwe’ DS 9 overigens niet direct onderscheiden van zijn voorganger, want de evolutie speelt zich grotendeels onderhuids af.

DS 9 modeljaar 2023 26De belangrijkste nieuwigheid is de introductie van het nieuwe multimediasysteem. Dat werd DS Iris System gedoopt vanwege de Iris spraakondersteuning en pakt uit met een hoge-resolutie-aanraakscherm van 12 inch en een volledig herziene, personaliseerbare interface.

DS 9 modeljaar 2023 27De navigatie werkt uiteraard in real time en helpt zijn bestuurder in grote steden bij het zoeken naar beschikbare parkeerplaatsen. Je kan de mobiele app MyDS verbinden met het DS Iris-systeem, zodat je bijvoorbeeld bestemmingen van je smartphone naar je DS 9-scherm kunt sturen of alvast de cockpitventilatie kan activeren. Handig op tropische dagen! 

Nieuwe interieurafwerkingen 

Als op-en-top Franse luxeberline weet de DS 9 als geen ander wat de kunst van verfijnd reizen inhoudt, beweert zijn bouwer. De zorg voor een nog comfortabeler en luxueuzer interieur leidde in ieder geval tot twee nieuwe interieurafwerkingen. Naast de al bestaande interieurstijlen Rivoli + en Performance Line + kun je nu ook nog kiezen uit een Opéra- en Esprit De Voyage-niveau.DS 9 modeljaar 2023 34

Beide bevinden zich aan de top van het aanbod en verwennen de inzittenden met alle denkbare snufjes, zoals een door camera’s gestuurde demping, een hele batterij rijassistentiesystemen, een topaudiosysteem en comfortstoelen met massage- en ventilatiefunctie. Fijn nappaleder maakt het luxegevoel compleet. De Esprit De Voyage herken je aan zijn interieur in exclusief licht parelgrijs. 

Twee plug-inhybride aandrijflijnen 

Het motoraanbod is volledig geëlektrificeerd en telt twee plug-inhybride aandrijflijnen. De E-Tense 250 combineert een 200 pk sterke viercilinder benzine- met een 110 pk sterke elektromotor. De 15,6 kWh-accu is volgens DS voldoende voor een zuiver elektrisch rijbereik (in de stad) tot 85 kilometer. Opladen van 0 tot 100% zou in twee-en-een-half uur mogelijk zijn.DS 9 modeljaar 2023 02

De E-Tense 360 4x4 koppelt dezelfde benzinekrachtbron aan twee elektromotoren, ééntje van 110 pk vooraan (geïntegreerd in de versnellingsbak) en een 113 pk sterk exemplaar achteraan (gekoppeld aan de achteras). De vierwielaandrijver spurt daarmee in 5,6 seconden naar 100 en ziet zijn topsnelheid elektronisch begrensd op 250 km/u. Puur elektrisch komt ‘ie 65 kilometer ver. 

De nieuwe DS 9 staat al in de catalogus en kan dus direct besteld worden. De Performance Line + E-Tense 250 opent de dans bij € 62.050, de Esprit De Voyage E-Tense 360 4x4 rondt het aanbod af bij € 85.850. Benieuwd of deze zoveelste Franse topberline meer harten voor zich zal kunnen winnen!

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.