Na de DS 7 Crossback volgt binnenkort een tweede eigen DS-model, en het is – natuurlijk- opnieuw een SUV-crossover. Met de DS 3 Crossback wil DS een lager segment aanboren, waar hij het Franse premium-alternatief wordt voor succesnummers als de Renault Captur of de Peugeot 2008.
Opmerkelijk ontwerp
Zijn look is alvast opmerkelijk en origineel, met grote achttienduimwielen, een opmerkelijk breed voorkomen en een gewaagde voorzijde die gekenmerkt wordt door de DS Wings die de verticale lijnen van de DS-grille omranden. De dagrijverlichting wordt verzekerd door parelachtige verticale leds en traps toelopende koplampen met het DS Matrix Led Vision-systeem die op de nieuwe generatie DS’en een echt merkkenmerk zijn geworden. Ander opmerkelijk feit is de typische B-stijl met haaienvin, een idee dat we al zagen op de DS 3, de allereerste DS ooit. Ook de verzonken deurgrepen zijn een onderscheidend designkenmerk van de nieuwe DS 3 Crossback, en uniek in het segment. Die deurgrepen zijn meestal in de deuren verzonken en komen automatisch tevoorschijn wanneer de sleutel in de nabijheid van de auto komt en worden ook automatisch weer ingetrokken wanneer de auto vertrekt of de bestuurder zich met de sleutel van de auto verwijdert.
De personalisatiemogelijkheden zijn zoals steeds bij DS legio, met tien verschillende velgdesigns, tien lakkleuren en drie aparte kleuren voor het dak. Verder personaliseren kan door te kiezen uit de vijf DS Inspirations (DS Montmartre, DS Bastille, DS Performance Line, DS Rivoli en DS Opera, aangevuld met de La Première Limited Edition-variant). Die Inspirations combineren de kleuren en materialen in het interieur met die aan de buitenzijde.
Niet alleen aan de buitenkant heeft de nieuwe DS een aparte stijl, ook binnenin onderscheidt hij zich, met de van de DS 7 Crossback overgenomen middenconsole en de vele diamant- en ruitvormige accenten en het overal terugkerende DS-logo. Het instrumentenpaneel is 100% digitaal en kreeg een vernieuwde grafische weergave. Ook een kleuren head-up display is voorzien. Het 10,3 duim grote aanraakscherm zorgt voor de vlotte bediening van alle belangrijke functies.
Op comfortvlak benadrukt DS het comfort van de elektrisch bediende en verwarmde voorstoelen en de extra zorg die werd besteed aan de geluiddemping. Voor wie wel wat geluid van het muzikale soort kan waarderen werkte DS samen met Focal voor een hifi-systeem van 515 watt met 12 luidsprekers.
Benzine, diesel en elektrisch
De aandrijving gebeurt door de gekende diesel- of benzinemotoren, maar kan ook 100% elektrisch. Eind 2019 zal de DS 3 Crossback E-Tense namelijk de eerste bij de dealer verkrijgbare volledig elektrische DS zijn. Het merkt belooft een NEDC-actieradius van 450 km (300 km WLTP) en een snellaadmogelijkheid tot 80% in een half uur. De 50 kWh grote accu’s worden onder de vloer geplaatst en de elektromotor zal 136 pk leveren en zo een acceleratie van 0-100 km/h in 8,7 seconden en een top van 150 km/h mogelijk maken. 100 km actieradius “tanken” aan een normaal stopcontact zou 8 uur in beslag nemen.
In afwachting van de elektrische versie zijn er van bij de lancering natuurlijk de gekende diesel- en benzinemotoren. Als eerste model krijgt hij een upgrade van de Puretech-benzinemotor naar 155 pk, in combinatie met een achttrapsautomaat, naast een 100 en 130 pk sterke uitvoering van dezelfde motor.
De BlueHDi-dieselmotor die bij de lancering wordt aangeboden is 100 pk sterk.
Technologisch bij de tijd
Naast de reeds aangehaalde DS Led Vision-koplampen zal de DS 3 Crossback op technologisch vlak ook uitpakken met het DS Drive Assist-rijhulpsysteem dat we kennen van de DS 7 Crossback. Dat systeem past de snelheid van de auto aan aan die van zijn voorligger en positioneert de auto binnen de rijstrook. Met DS Park Pilot wordt automatisch parkeren dan weer een makkie, en DS Smart Access maakt een sleutel overbodig omdat deze voorziening het voor tot vijf verschillende personen mogelijk maakt de auto door middel van de MyDS-app te openen en te starten.
De DS 3 Crossback zal voor het eerst te zien zijn op het Autosalon van Parijs in oktober en wordt begin volgend jaar in de showrooms verwacht.