Nieuws

© BMW

Dit is de derde generatie van de BMW X1 die ook als elektrische iX1 komt

01 juni 2022
Door Stijn Blanckaert
Belangrijk nieuws bij BMW vandaag. Het is immers tijd voor de derde generatie van het compacte SUV-succesnummer van de constructeur. Die komt er niet alleen met al dan niet (plug-in)hybride verbrandingsmotoren maar voor het eerst ook als volledig elektrische iX1.


P90465596 highResHet belang van de X1 voor BMW kan onmogelijk onderschat worden. Terwijl de eerste generatie het alleen met benzine- en dieselmotoren deed en de tweede generatie daar (mild) hybride verbrandingsmotoren en een succesvolle plug-inversie aan toevoegde, gaat de vanaf oktober verkrijgbare derde generatie nog verder door aan de benzine-, diesel- en hybride krachtbronnen een volledig elektrische aandrijflijn toe te voegen. Zo is de X1 helemaal klaar voor de toekomst.

Volledig nieuw design

De nieuwe X1 is onmiddellijk herkenbaar als een BMW van de nieuwe generatie én als X1, maar is toch volledig opnieuw ontworpen met de designkenmerken van de nieuwste modellen van het merk, maar gelukkig ook zonder de buitenproportionele nieren van sommige recente BMW’s. P90465578 highResOpvallende designkenmerken zijn de bijna vierkante wielkastcontouren en de hoekige lijnen over het hele koetswerk. Vooraan krijgt hij slanke ledkoplampen, een vrij vierkante BMW-grille en X-vormige lijnen die uitstralen naar de zijkanten. Achteraan zorgen de slanke achterruit, de horizontale lijnen, de ledachterlichten en de uitlopende wielkasten voor een stoere SUV-look. Naast de standaardafwerking zijn er de xLine- en M Sport-modellen die specifieke designelementen toevoegen en voor een aparte persoonlijkheid zorgen.

Alle X1-varianten staan standaard op lichtmetalen velgen van 17 duim, terwijl de xLine en M Sport-uitvoeringen minimaal op 18 duim grote exemplaren staan en optioneel gekozen kan worden voor wielen van 19 en zelfs 20 duim groot (voor het eerst op de X1). Er zijn twee effen en tien metaalglanskleuren verkrijgbaar en één ervan is – voor het eerst op de X1 – van het matte “Frozen”-type.

Twee benzine- en twee dieselmotoren bij de lancering


Wanneer de X1 in oktober van dit jaar gelanceerd zal worden zal er keuze zijn uit twee benzine- en twee dieselmotoren, allen standaard gekoppeld aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en naargelang het model voor- of vierwielaandrijving.
P90465647 highResNiet veel later vervolledigt BMW het gamma met de volledig elektrische iX1 xDrive30, “een paar” plug-inhybride versies (waarschijnlijk de 225e en 230e zoals op de 2 Active Tourer)en nog twee conventioneel aangedreven varianten met 48 volt-mild hybridetechnologie. Opmerkelijk is dat het hele gamma, dus zowel de modellen met verbrandingsmotoren als de volledig elektrische iX1 van dezelfde productielijn in het Duitse Regensburg loopt, een première bij BMW.

De voorlopig krachtigste benzineversie heet X1 xDrive23i. Die op de vier wielen aangedreven versie levert maximaal 160 kW of 218 pk door de combinatie van zijn twee liter grote viercilinder verbrandingsmotor met 204 pk (150 kW) en een geïntegreerde elektromotor met 14 kW (19 pk). Daaronder vinden we de X1 sDrive18i. Die gebruikt een driecilinder van 1.500 cc met 156 pk (115 kW). De krachtigste diesel is de X1 xDrive23d met vierwielaandrijving. Die distilleert 211 pk (155 kW) uit de combinatie van een twee liter grote diesel van 197 pk (145 kW) die wordt bijgestaan door een geïntegreerde elektromotor met 14 kW (19 pk). De basisdiesel is de X1 sDrive18d met voorwielaandrijving. Die versie levert 150 pk (110 kW) en heeft een twee liter grote viercilinder.
P90465712 highResEerste elektrische iX1 raakt tot 438 kilometer ver

De voor BMW zonder de minste twijfel belangrijkste variant van de X1 wordt de iX1 xDrive30, de eerste elektrische BMW met vierwielaandrijving in het compacte segment. Hij beschikt over twee elektromotoren op de voor- en achteras, is zo een vierwielaandrijver, en heeft een gecombineerd vermogen (gebruikmakend van een tijdelijke boost-modus) van in totaal 313 pk bij een maximumkoppel van 494 Nm. Daarmee is de iX1 krachtiger dan de grotere iX3 die over een aandrijflijn met 286 pk en 400 Nm aan maximumvermogen en -koppel beschikt.

Met een sprint van 0 naar 100 km/h in 5,7 seconden belooft de iX1 ook sneller uit de startblokken te schieten dan de iX3, die 6,8 seconden doet over diezelfde oefening.
P90465710 highResBMW geeft geen info over de individuele vermogens en koppelwaarden van de elektromotoren, maar laat wel weten dat de auto een elektrisch rijbereik heeft van 413 tot 438 kilometer en dat hij tussen de 17,3 en 18,4 kWh/100 km aan elektriciteit verbruikt. De batterij heeft een bruto-inhoud van 66,5 kWh. Het snelladen zal aan 160 kW kunnen gebeuren en met wisselstroom standaard aan 11 kW.

Nieuw interieur, extra uitrusting

Ook het interieur werd volledig vernieuwd. Het meest opvallend is natuurlijk het slanke instrumentenpaneel met het BMW Curved Display dat bestaat uit een informatiedisplay van 10,25 duim en een bedieningsdisplay van 10,7 duim. P90465663 highResDie configuratie maakt op steeds meer BMW-modellen zijn intrede en gaat gepaard met het BMW Operating System 8. De ronde iDrive-controller ontbreekt, net als in de 2 Active Tourer, maar BMW benadrukt wel dat de intuïtieve spraak- en touchbediening voor een optimale interactie tussen de bestuurder en zijn auto garant staat, ook zonder die controller.
P90465617 highResDe stoelen zijn opnieuw ontworpen en voor extra veiligheid is er nu ook een airbag tussen de voorste zitplaatsen voorzien om het bij een zijdelingse aanrijding tegen elkaar botsen van de bestuurder en passagier voorin tegen te gaan.
P90465620 highResAchterin krijgt de X1 drie volwaardige zitplaatsen en een in een 40:20:40-verhouding neerklapbare achterbankleuning die ook qua hellingsgraad versteld kan worden, terwijl de achterbank zelf op de modellen met een verbrandingsmotor optioneel ook in de lengte verschoven kan worden voor meer koffer- of meer beenruimte. De kofferinhoud bedraagt minimaal 540 liter en kan tot 1.600 liter worden uitgebreid.

De standaarduitrusting bevat onder meer het BMW Maps navigatiesysteem, een lederen sportstuurwiel, een intelligente automatische airco met twee zones en een regen- en lichtsensor met automatische activering van de koplampen en de ruitenwissers. Ook vier USB-C-poorten, twee 12 voltstopcontacten en een hele reeks rijhulpsystemen waaronder een snelheidsregelaar met remfunctie en een waarschuwingssysteem voor frontale botsingen zijn altijd standaard. Ook de parkeerassistent, inclusief achteruitrijcamera en achteruitrijassistent zijn standaard. Optioneel kan gekozen worden voor de stuurhulp en rijbaanassistent, een actieve snelheidsregelaar met stop & go-functie, het BMW Head-Up Display en zaken als Surround View en Remote 3D View.

Meer info gaf BMW voorlopig niet vrij, dus over de prijzen (die ongetwijfeld hoger zullen liggen dan die van de huidige X1) of over de exacte prestatiecijfers hebben we nog geen nieuws. Natuurlijk leest u daar binnenkort alles over op Autonieuws.be.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.