Nieuws

© Stijn Blanckaert

Dieselprijs in acht jaar verdubbeld. Autorijden wordt onbetaalbaar

17 september 2023
Door Stijn Blanckaert

Een herinnering van facebook liet me vanmorgen groen lachen. Precies acht jaar geleden tankte ik mijn toenmalige dieselauto. 47 liter van het duivelssap kostten toen € 47 rond, aan een unieke literprijs van precies € 1. Vandaag ligt de prijs precies twee keer zo hoog.

 

De huidige maximumprijs voor een liter diesel ligt met € 2,0270 per liter precies dubbel zo hoog als wat ik op 17 september 2015 betaalde. Dat betekent dat een 50-litertank nu € 101,35 kost, terwijl dat acht jaar geleden maar € 50 was. Natuurlijk is het leven in die acht jaar (veel) duurder geworden, is er de inflatie, de oorlog in Oekraïne en de onaangename prijsspelletjes van de olieproducerende landen, maar het blijft erg wrang om dergelijke stijging te zien, als je weet dat het grootste deel ervan in de zakken van de overheid verdwijnt. 

Bijna 60 procent voor de overheid

De prijs van het product dat je aan de pomp tankt bedraagt zo’n 30 tot 35 procent van het bedrag dat aangerekend wordt. Daarboven is er een distributiemarge voor de leveranciers die tussen de 10 en 12 procent bedraagt en is er de zogenaamde Apetra-bijdrage van 0,5 procent. De grootste kostenpost is echter het overheidsbeslag.  Dieselprijs in acht jaar verdubbeld. Autorijden wordt onbetaalbaar autonieuws 2

In de prijs van een liter diesel of benzine zitten enerzijds namelijk accijnzen, dat zijn indirecte belastingen die worden geheven op de hoeveelheid getankte brandstof, en anderzijds btw, geheven op de waarde. De accijnzen zijn goed voor zo’n 40 procent van de pompprijs, het btw-percentage van 21 procent vertegenwoordigt ongeveer 17,5 procent van wat aan de pomp wordt betaald. 

Samen zijn de accijnzen en de btw dus goed voor bijna 60 procent van wat we betalen aan de pomp. 

Aan de btw kan de overheid in ons land niets veranderen, aangezien Europa via de Richtlijn 2006/112/EG van 28 november 2006 bepaald heeft dat landen enkel een verlaging van de btw op brandstof mogen doorvoeren in heel specifieke gevallen. De accijnzen kunnen wel verlaagd worden, maar momenteel is de overheid dat duidelijk niet van plan. 

Intussen betaalt de burger zich dus blauw voor zijn benzine of diesel, en ziet het er niet naar uit dat daar in de nabije toekomst verandering in zal komen. 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.