Nieuws

© Audi

Derde generatie Audi Q5 met (nog altijd) benzine- én dieselmotoren

02 september 2024
Door Alain Devos

Audi lanceert de derde generatie van zijn populaire Q5, de middelgrote SUV is wereldwijd nog altijd een van de best verkochte SUV’s van het merk. Zoals het (even) cijfer in de voornaam van de auto laat vermoeden, komt hij er alleen met verbrandingsmotoren. Geen revolutie, wel een fraaie evolutie.

 

Het is inmiddels bekend, Audi is de naamgeving van zijn modellen nog maar eens aan het ‘stroomlijnen’. Even cijfers staan nu voor een volledig elektrische aandrijving, het gaat dan in de eerste plaats om de Q4, de Q6 en de nieuwe A6. De modellen met een oneven cijfer in de voornaam blijven het met benzine- en zelfs dieselmotoren doen. De Q8 zit wel nog in zijn overgangsjaren, die naam staat zelfs nog voor twee modellen en dus ook twee aandrijvingsvormen. De net nog eens opgefriste E-Tron GT doet het nog zonder cijfer, maar dat is als een soort Porsche Taycan-zustermodel natuurlijk ook een EV. Derde generatie Audi Q5 met (nog altijd) benzine- én dieselmotoren

MHEV Plus

Net als de begin deze zomer al onthulde nieuwe A5 is de derde Q5-generatie dus nog een auto waarmee je regelmatig langs een tankstation moet – of als je dat liever ‘leest’: mag – passeren. Audi lanceert hem in Europa met keuze uit drie motoren: een 2.0 TFSI van 204 pk, een zowat even grote en net even krachtige 2.0 TDI op diesel en een 3.0 TSFI met V6 van 367 pk voor de dan ook SQ5 gedoopte topversie. 

De eerste motor kan zowel met voor- als met vierwielaandrijving worden geleverd, de twee andere komen standaard met het laatste. Het zijn allemaal auto’s van het mild-hybride of dus MHEV-type. Of MHEV Plus om volledig te zijn, ze kunnen voor een snelle(re) acceleratie of herneming gedurende een korte periode over 24 extra paarden beschikken. Alle kracht, met respectievelijk ook 340 (2.0 TFSI), 400 (2.0 TDI) en 550 Nm (V6 TFSI) als maximumkoppel, wordt altijd via een S Tronic met zeven verhoudingen en dubbele koppeling naar de wielen gestuurd. Audi belooft ook nog plug-inhybride varianten, maar het is nog even wachten op precieze gegevens. Reken alvast op een elektrisch rijbereik van iets meer dan 80 kilometer. Derde generatie Audi Q5 met (nog altijd) benzine- én dieselmotoren

Nieuw platform

De nieuwe Q5 is het eerste SUV-model op het Premium Platform Combustion-onderstel, er staat een koetswerk op dat visueel alweer dicht aanleunt bij de kleinere en grotere auto’s van hetzelfde type uit de Audi-catalogus. Het zorgt dus zeker niet voor een radicale breuk met de vorige Q5, dat hadden we dan ook niet verwacht. De 4,71 meter lange auto heeft wel wat strakkere lijnen, die maken dat hij toch wat sportiever of als je wil stoerder oogt.

De snoet met grote koelopeningen links en rechts van het deze keer ook wel echt hertekende rooster verrast zelfs enigszins, fraai zijn ook weer de lichtblokkken met keuze uit verschillende signaturen en achteraan knappe (optionele) Oled-exemplaren. Over bijna de hele breedte van de spoiler bovenop de achterruit ‘loopt’ een ledstrip die ook als derde remlicht fungeert, voor Europa is dat een première. Bij mogelijk gevaar worden achterliggers met duidelijke symbolen verwittigd.Derde generatie Audi Q5 met (nog altijd) benzine- én dieselmotoren

Drie schermen

Het interieur verrast hoegenaamd niet, als je dat van de nieuwe A5 en A6 al hebt gezien. Een groot panoramisch geheel combineert een digitaal dashboard van 11,9 duim met een aanraakscherm van 14,5 duim voor het infotainment, je kan tegen meerprijs ook nog een extra scherm van 10,9 duim voor de voorste passagier krijgen. Ook de head-updisplay staat op de optielijst, via knoppen op het stuurwiel beslis je voor een deel zelf wat je daar op ziet. Er staat ook nog een klein paneel op de deurgreep langs de kant van de bestuurder, zelfs met de bediening voor de lichten.

Een extra praktisch snufje van de Q5 is de volledig verstelbare achterbank. Die kan in de lengte worden verschoven en natuurlijk ook worden neergeklapt. Het laadvolume wordt dan vergroot van 520 tot 1.473 liter, wat voor dit segment overigens nog altijd geen uitzonderlijk resultaat is. De afdekking van de koffer laat zich opbergen in een speciaal compartiment onder de vloer, dat is wel handig. Her en der in het interieur, zoals onder de middenarmsteun, zijn er nog kleine en ook wat grotere opbergruimtes.Derde generatie Audi Q5 met (nog altijd) benzine- én dieselmotoren

Luchtvering als optie

In de middenconsole is er een draadloze én gekoelde oplader met 15 Watt voor de telefoon, er zijn ook nog twee USB-C-poorten voor- en evenveel achterin. Tegen meerprijs kunnen die laadcapaciteiten tot respectievelijk 60 en 100 Watt ondersteunen, dat volstaat om ook de batterij van een laptop op te laden. 

Nog even over de mechaniek, naast de klassieke ophanging met Frequency Selective Damping kan je ook gaan voor een demping van het adaptieve type. Die komt in combinatie met een luchtvering voor zowel extra comfort als extra rijdynamiek. De krachtige SQ5 wordt standaard van een sportonderstel voorzien, voor de bravere modellen is dat tegen meerprijs beschikbaar. Een progressief genoemde besturing is er voor alle Q5-varianten.Derde generatie Audi Q5 met (nog altijd) benzine- én dieselmotoren

Uit Mexico

De voor Europa bestemde exemplaren worden in het Mexicaanse en dus dichtbij de belangrijke Amerikaanse markt gelegen San José Chiapa gebouwd, dat was ook al het geval voor de tweede generatie van de Q5. Net als de eerste was dat een van ’s werelds populairste SUV’s in het premiumsegment, bij Audi hopen ze natuurlijk dat nummer 3 dat ook wordt. Met de hulp van de zeker ook weer voorziene Sportback-variant, ook al toont Audi die nog niet. De Belgische commercialisering van de ‘gewone’ Q5 komt er snel, het is alleen nog even wachten op de prijskaartjes die onze invoerder achter de voorruit zal steken.Derde generatie Audi Q5 met (nog altijd) benzine- én dieselmotoren

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.