Nieuws

© autonieuws

Defecte roetfilter en verplichte herkeuring? U krijgt tijdelijk een jaar respijt

28 november 2022
Door Stijn Blanckaert
Wie een Euro 5 of Euro 6-diesel heeft wordt op de autokeuring aan een verplichte roetfiltertest onderworpen. Wanneer die onvoldoende of niet functioneert volgt een rode kaart. Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) bevestigt nu dat wie in die situatie verkeert een jaar de tijd krijgt op de herstelling door te voeren.

Er was onlangs nogal wat animo rond de sinds 1 juli verplichte roetfiltertest voor diesels met Euronorm 5 of 6, waar in Vlaanderen nogal wat auto’s niet voor slagen omdat de auto meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot terwijl hij maximaal 250.000 fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter mag uitstoten voor een groene kaart. Wie in die situatie verkeert moet zijn roetfilter laten vervangen en zijn auto opnieuw laten keuren. 

Wanneer de fijnstofuitstoot tussen 250.000 en 1.000.000 deeltjes ligt wordt dat als een klein gebrek beoordeeld en krijgt de bestuurder een waarschuwing.

Herkeuringstermijn van 15 dagen naar 3 maand naar een jaar

De herkeuringstermijn bedroeg initieel amper 15 dagen, waarna hij half juli al werd opgetrokken tot drie maanden aangezien maar weinig roetfilters voorradig waren of tijdig geleverd konden worden. Omdat ook de uitbreiding naar drie maanden onvoldoende bleek heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters nu bevestigd dat er een jaar tijd wordt voorzien vooraleer de herkeuring gebeurd moet zijn. In het Belang van Limburg zegt de minister dat “de roetfiltertest er is gekomen om de luchtkwaliteit te verbeteren, en niet om de mensen op kosten te jagen.”

De bedoeling van de roetfilter is het filteren van fijnstof. Dergelijke filters zijn voor 95 procent effectief maar werden al eens weggehaald door automobilisten, die hem dan niet moesten vervangen of laten reinigen, wat vanzelfsprekend volledig illegaal is aangezien ze op dieselauto’s met Euronorm 5 of 6 verplicht zijn. 

Keuren in Wallonië mogelijk de oplossing

De roetfiltertest zorgt enkel voor problemen bij recentere diesels. Dieselmotoren met Euro 4 of lager moeten niet over een dergelijke filter beschikken en worden dus ook niet aan de test onderworpen. Dat laat een enigszins wrange smaak na bij eigenaars van een recente diesel die afgekeurd wordt. 

Helemaal bijzonder is het feit dat voor de wat oudere diesels in Wallonië geen keuring van de roetfilter moet gebeuren. In Vlaanderen en Brussel worden zowel euronorm 5a en 5b als 6 aan de nieuwe test onderworpen. In Wallonië gaat het enkel om euronorm 5b en 6. Voertuigen met euronorm 5a, die dateren van voor 1 januari 2013, ondergaan de test in het zuiden van ons land dus niet waardoor wie met een Euro 5a-diesel naar een Waals keuringstation gaat daar nooit een rode kaart kan krijgen wegens een onvoldoende filterende roetfilter of het ontbreken ervan.

De nieuwe maatregel waarbij een jaar tijd wordt gegeven voor het verhelpen van het euvel is van toepassing voor alle auto’s die vanaf 1 december gekeurd worden en blijft een jaar gelden.

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.